|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
can-jur
|
Sv: Tenåringssjokket - overvåkning
Men jeg har da aldri (håper jeg) ment at det er fjernt å tenke over slike ting. Det er KJEMPE VIKTIG!
|
|
|
|
#2 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Takk, da forstod jeg litt bedre hva du mente.
|
|
|
#3 |
|
Leser
|
Jeg er så utrolig enig med deg. Jeg fikk fortalt at min onkel satte krittmerker under kona sine sko for å sjekke at hun ikke gikk ut av huset - tror ikke de hadde bil (altså, bilene eksisterte, men ingen i familien hadde bil) og i alle fall ikke telefon.
Litt usikker på hvilken aldersgruppe du tenker på når du sier "barn", men opplever faktisk begge mine (14 og 17) som mer reflekterte på digitalt innsyn enn mange voksne. Tenker at det er mest relatert til at de har vokst opp slik. Jeg tror feks ikke mine barn kan huske at vi ikke har hatt nett.
|
|
|
#4 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Selvsagt er det skummelt at staten kan overvåke oss. Det er jo det aller skumleste. Men det betyr ikke at jeg synes det er greit å fotfølge barna sine med teknologi likevel. For det som var utgangspunktet for diskusjonen her var jo foreldre som ikke tør slippe taket i sine tenåringer, som forventer å kunne vite hvor de er til enhver tid, som følger bevegelsene deres når de er på ferie med venner, som sjekker at førsteklassingen kommer fram til skolen og går rett hjem etter skolen, som rett og slett har et voldsomt kontrollbehov og ikke stoler på at barna klarer seg selv. Hvordan de kontrollerer barna er egentlig likegyldig, det er jo like ille om de spionerer utenfor vennenes hus, leser dagbøker, eller kjører etter dem i bil. Men før dette var en lett tilgjengelig teknologi så ble foreldre i større grad tvunget til å slippe kontrollen, stole på barna og gi dem frihet og tillit. De hadde ikke mulighet til å dyrke dette kontrollbehovet på samme måte som nå. At man fra de er små stadig vekk sjekker hvor de er, av praktiske grunner, gjør grensene enda mer flytende, i tillegg til at barna er så vant med at det er slik man gjør det, at de nesten tror at det er normalt og greit, og til og med nødvendig, at foreldrene skal oversikt over alt de foretar seg. I tillegg har du kosekvensene av at disse "helikopterforeldrene" faller for fristelsen til å gripe inn når de ser at ting er på vei til å gå galt, slik at barna ikke lærer seg å prøve og feile på egenhånd, ta konsekvensene av de feilene de gjør, og løse vanskelige situasjoner de har rotet seg inn i. Går de seg bort blir de hentet, er de på vei til å komme for sent får de melding med påminnelse om å skynde seg. Så foreldre som lar dette ta overhånd burde, for sin egen del, la være å gi seg selv tilgang på disse mulighetene.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 14-12-18 kl 09:31. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008