|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Penger, øl eller hva? | |||
| Gir penger |
|
36 | 41,38% |
| Kjøper øl |
|
6 | 6,90% |
| Sykler tilbake på jobb |
|
9 | 10,34% |
| Jeg gir ikke penger til rusmidler |
|
36 | 41,38% |
| Deltakere: 87. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
etterpåklokest
|
Sv: Etisk dilemma, øl, penger elller ingentingJeg hadde aldri gitt øl. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Etisk dilemma, øl, penger elller ingenting
Ja, har gitt til et par familiemedlemmer som er/var alkoholikere, til jul/bursdag. De drikker uansett. Og vet at selv om vi gir dem ei flaske vin, så betyr det ikke at vi liker drikkingen deres. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg hadde i det minste gitt dem penger, selv om jeg visste at pengene gikk til øl. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Om jeg ga en øl eller ikke ville ikke endret det at han eller hun er alkoholiker, men det å gi en kunne gitt vedkommende en grei dag. Og det ville jeg tenkt om det var noen jeg kjente også.
|
|
|
#5 |
|
|
Ikke ubedt, men om jeg ble spurt, så ja. Man kan ikke redde noen ved å nekte dem tilgang, det må et profesjonelt hjelpeapparat til, og mens de venter på det, tror jeg ikke de får det noe bedre av å nektes tilgang.
|
|
|
|
#6 |
|
Fortynnet
|
«Nektes tilgang» er vel litt i overkant å kalle det at en tilfeldig forbipasserende ikke vil gi bort penger til øl. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
|
Nei aldri, jeg har alkoholisme i nær familie og NOPE - aldri. Jeg nekter å være medskyldig til både alkoholikere, rusmisbrukere, og tobakks(mis-)brukere for den sakens skyld, uavhengig av om det gjør deres dag bedre. Med andre ord kjøper jeg ikke sigaretter for min mor på taxfree for å spare henne noen kroner, eller går på butikken for henne hvis hun skal ha sigaretter, en gang. Og all drikke (også min) er alkoholfri hvis de det gjelder er på besøk. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Jeg tenkte det samme, m^2, og lurer på hva som er grunnen til at såpass mange ville gi ikke bare penger, men tildels ganske mange penger. Er det fordi det var en dame (og ikke en mann)? Fordi hun ba om penger til øl (og ikke til et skudd eller til en togbillett)? Fordi hun sa hun trengte det for å komme seg gjennom dagen?
|
|
|
#9 |
|
Rockesøster
|
Jeg kan kun svare for meg selv. Jeg bidrar ofte til lokale tiggere i byen min, både i form av penger og ved å kjøpe gatemagasin x flere pr. utgivelse, og kan gjerne ta med et par av de jeg fast gir til på nærmeste bakeri og kjøpe mat og kaffe til de.
|
|
|
#10 |
|
|
Akkurat dette er noe av det viktigste og riktigste som er sagt i denne tråden.
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|