Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Etisk dilemma, øl, penger eller ingenting

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Penger, øl eller hva?
Gir penger 36 41,38%
Kjøper øl 6 6,90%
Sykler tilbake på jobb 9 10,34%
Jeg gir ikke penger til rusmidler 36 41,38%
Deltakere: 87. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-18, 10:08   #1
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Etisk dilemma, øl, penger elller ingenting

Jeg hadde aldri gitt øl.

Dere som ville gitt øl til en alkoholiker dere ikke kjenner, ville dere ha gitt øl til mora/tanta/søstra deres om dere visste hun var alkoholiker/rusmisbruker?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 11:08   #2
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg hadde aldri gitt øl.

Dere som ville gitt øl til en alkoholiker dere ikke kjenner, ville dere ha gitt øl til mora/tanta/søstra deres om dere visste hun var alkoholiker/rusmisbruker?

Ja, har gitt til et par familiemedlemmer som er/var alkoholikere, til jul/bursdag. De drikker uansett. Og vet at selv om vi gir dem ei flaske vin, så betyr det ikke at vi liker drikkingen deres.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 12:14   #3
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde i det minste gitt dem penger, selv om jeg visste at pengene gikk til øl.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 13:19   #4
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde aldri gitt øl.

Om jeg ga en øl eller ikke ville ikke endret det at han eller hun er alkoholiker, men det å gi en kunne gitt vedkommende en grei dag. Og det ville jeg tenkt om det var noen jeg kjente også.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 18:12   #5
Input

Input sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde aldri gitt øl.

Ikke ubedt, men om jeg ble spurt, så ja. Man kan ikke redde noen ved å nekte dem tilgang, det må et profesjonelt hjelpeapparat til, og mens de venter på det, tror jeg ikke de får det noe bedre av å nektes tilgang.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-18, 20:34   #6
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Ikke ubedt, men om jeg ble spurt, så ja. Man kan ikke redde noen ved å nekte dem tilgang, det må et profesjonelt hjelpeapparat til, og mens de venter på det, tror jeg ikke de får det noe bedre av å nektes tilgang.

«Nektes tilgang» er vel litt i overkant å kalle det at en tilfeldig forbipasserende ikke vil gi bort penger til øl.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-18, 16:37   #7
m^2

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde aldri gitt øl.

Nei aldri, jeg har alkoholisme i nær familie og NOPE - aldri. Jeg nekter å være medskyldig til både alkoholikere, rusmisbrukere, og tobakks(mis-)brukere for den sakens skyld, uavhengig av om det gjør deres dag bedre. Med andre ord kjøper jeg ikke sigaretter for min mor på taxfree for å spare henne noen kroner, eller går på butikken for henne hvis hun skal ha sigaretter, en gang. Og all drikke (også min) er alkoholfri hvis de det gjelder er på besøk.

Men jeg gir penger til hjelpeorganisasjon/støtteorganisasjon, donerer når jeg har noe som er brukandes til steder de tar imot slikt, kjøper magasin og lignende.
Det er litt merkelig mange som sier ja til at de ville kjøpt en øl eller gitt penger her - tror ikke dette akkurat er snittet blant "mannen på gata" for da hadde det vel omtrent vært giverkø til tiggerne i Oslo sentrum?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-18, 21:27   #8
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Det er litt merkelig mange som sier ja til at de ville kjøpt en øl eller gitt penger her - tror ikke dette akkurat er snittet blant "mannen på gata" for da hadde det vel omtrent vært giverkø til tiggerne i Oslo sentrum?

Jeg tenkte det samme, m^2, og lurer på hva som er grunnen til at såpass mange ville gi ikke bare penger, men tildels ganske mange penger. Er det fordi det var en dame (og ikke en mann)? Fordi hun ba om penger til øl (og ikke til et skudd eller til en togbillett)? Fordi hun sa hun trengte det for å komme seg gjennom dagen?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-18, 17:56   #9
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg tenkte det samme, m^2, og lurer på hva som er grunnen til at såpass mange ville gi ikke bare penger, men tildels ganske mange penger. Er det fordi det var en dame (og ikke en mann)? Fordi hun ba om penger til øl (og ikke til et skudd eller til en togbillett)? Fordi hun sa hun trengte det for å komme seg gjennom dagen?

Jeg kan kun svare for meg selv. Jeg bidrar ofte til lokale tiggere i byen min, både i form av penger og ved å kjøpe gatemagasin x flere pr. utgivelse, og kan gjerne ta med et par av de jeg fast gir til på nærmeste bakeri og kjøpe mat og kaffe til de.
Dette er de svakeste blant oss, og jeg har så mye og de har så utrolig lite. Aller helst gir jeg til etablerte organisasjoner som sørger for mat, klær, helse og ei seng til de, men jeg vet at de drikker eller ruser seg og må skaffe penger til det. I tilfellet damen i HI så har jeg råd til den 200-lappen, og jeg håper den lappen gjorde dagen hennes litt mindre bekymringsfull ifht vurderingen om hvilken uverdig, belastende eller kriminell handling hun skulle foreta seg for å få tak i penger.
Jeg vet at det ikke nødvendigvis er riktig å gi penger på denne måten, derav innlegget, det var et etisk dilemma for meg, men i direkte møte med denne svake gruppen i samfunnet greier jeg ikke å bare tenke overordnet og politisk korrekt.

Gammel 11-09-18, 19:44   #10
Input

Input sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

jeg håper den lappen gjorde dagen hennes litt mindre bekymringsfull ifht vurderingen om hvilken uverdig, belastende eller kriminell handling hun skulle foreta seg for å få tak i penger..

Akkurat dette er noe av det viktigste og riktigste som er sagt i denne tråden.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:45.