Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Et godt eksempel på fattigdom?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-18, 09:17   #11
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Dette ble jo en litt merkelig tråd, merkelig, men også interessant. Jeg synes det er synd at nøysomhetsgleden til han som ikke er fattig blir ødelagt av feil ordvalg. Mange av oss burde ta til seg essensen i å kjøpe mindre, reparere mer og bruke flere fridager på en mer miljøvennlig måte enn helgeturer til Beijing, mange!

Da er det trist at det ender opp i en diskusjon om hvorvidt han kan kalle seg fattig eller ikke.

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Når jeg hører «veldig rik» ser jeg for meg Røkke, Stordalen, Reitan etc. Vi her på FP passer i en eller annen middelklassekategori. Rike i verdensmålestokk og midt på treet i Norge. Sånn omtrent det som medianinntekt skulle tilsi.

Jeg tror (uten å skyte på Nenne spesifikt, for dette er jo en vanlig antakelse) at dette er en vanlig fordom. Selv om de fleste her inne har både mat og klær og hus, og innimellom en ferie, så er spennet blant aktive FP-brukere (og sikkert lesere) veldig stort. Mange på FP passer inn i middelklassen, noen sitter på store verdier som er arvet eller jobbet fram og andre igjen må snu på kronene

Selv lever jeg visst i en median-husstand, vi har nok mindre enn mange rundt oss. Og sikkert mer en en del, men de ser vi ikke. Med unntak av den ene familien jeg vet om som lever i kommunal bolig. Grunnen til at vi ikke ser dem er som andre over her har vært inne på. Utenforskapet som hører med er så stigmatiserende at de prioriterer knallhardt for å la ungene være innenfor normalen. Derfor merker vi ikke noe før vi kommer tettere på de barna det angår.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:40.