Sv: Et godt eksempel på fattigdom?
Opprinnelig lagt inn av Guava, her.
Det regnestykket er faktisk helt umulig å ta.
Jeg kjenner nemlig også folk i Oslo med 1,5 vanlig lønning som reiser til syden og har bra hus.
Det er geografiske forskjeller på boligpriser, men det er ikke sånn at grisgrendt er bra økonomisk og sentralt er dårlig.
Det er mer nyansert enn som så.
Vedlikehold av boliger, svingninger lokalt, hvorvidt en bolig er omsettelig er faktorer som betyr mye:
Mange som kjøpte bolig i Oslo for 20 år siden har opplevd en eventyrlig utvikling og om man da kjøper seg hus i Engerdal kan man virkelig leve bra.
De som kjøpte seg bolig i Engerdal for 20 år siden har ikke samme muligheter motsatt. Vedlikehold av bolig koster det samme og oppussing som kan bety verdiøkning i enkelte strøk er rent tapsprosjekt andre steder.
Du leser jo ikke hva jeg skriver og trekker ting ut av sammenhengen. Vi drar også til Syden. Vi har ok råd. Vi er absolutt ikke fattige. Men stor villa, to sydenturer, to biler osv hadde vært uaktuelt for oss pga økonomi. I min verden må de som er veldig rike sjelden prioritere i det hele tatt. Og å si at de fleste med høy utdanning som jobber i offentlig sektor er veldig rike blir for meg bare rart.