Sv: Barn og briller, hva må jeg vite?
Eldste har brukt briller, hun er langsynt på ene øyet. Ikke noe dekket av nav og det kostet en formue fordi hun måtte ha tynne glass slik at man ikke så forskjell på øyet med og uten styrke. Tror vi betalte 3-4000 pr par briller. Måtte bytte styrke en gang på brillene, nå bruker hun linser. Tror det er vanligere å måtte opp i styrke når de er nærsynte. Innfatningene er svært ulike priseklasser på. Jeg vet at det første paret hennes var fra adidas og at de hadde en slags garanti på innfatningen slik at det ble dekket dersom den ble skadet.
Minste på 9 er nærsynt har akkurat begynt med nattlinser. Hun er ikke helt der at hun klarer å ta dem på selv på en effektiv måte, så det er jeg som gjør det nå. Men det er meningen at hun skal klare det selv etter hvert. Forhåpentligvis bremser det utviklingen slik at hun ikke blir veldig nærsynt. Koster mye og jeg vil tro at det ikke dekkes av NAV, men tror uansett ikke at hun hadde fått dekket briller. Når hun våkner om morgenen og tar av linsene er hun bittelitt langsynt, men det skal gå seg til litt ut på dagen. Det skal også gå fint å la være å ha på linser en natt dersom hun er på overnatting.
Vi har valgt å gå hos en uavhengig optiker fremfor brilleland som er det andre lokale alternativet. Mest fordi jeg er veldig fornøyd med hvordan optikeren vi bruker kommuniserer med ungene. Har kjøpt hos specsavers en gang, det var når eldste trengte solbriller med styrke. Rett og slett fordi det var veldig mye rimeligere og dette var briller som ikke skulle brukes mye.
|