Sv: Naturlig at kvinnen er hjemme (dn.no)
Opprinnelig lagt inn av Majsa, her.
Er det nå virkelig slik i dag? Enten er medlemmene her inne veldig spesielle alle sammen, eller så har det der snudd veldig. Jeg føler av og til nesten at jeg må unnskylde meg for å være hjemmeværende og ha råd til det. Jeg siterer Mathiassen:
"Men det er naivt å tro at yrkesaktive vil se med beundring på dem som er hjemme."
Nei, ingen beundring. Men sikkert misunnelse fra opptil flere. Og det at det er misunnelse i Norge er da intet nytt, og trenger ikke en artikkelserie i DN ihvertfall... Agurktid - ja det er nok riktig ja! 
Det artikkelserien til DN altså bygger på er en undersøkelse fra Sverige som viser at det nå er en økende trend der kvinner med høy kompetanse eller utdannelse evt egne karrierer velger dette bort hvis ektefellen har tilstrekkelig høy inntekt og posisjon. Det å være rik hemmafru er altså blitt mer poppis der enn tidligere.
Artikkelen refererer også at flere i denne "gruppen" i Norge/Oslo ikke ønsket å uttale seg; de oppfatter seg som en priviligert gruppe utsatt for misunnelse og ønsker ikke å påkalle seg mer oppmerksomhet enn nødvendig. Eller noe sånt; leste den ikke SÅ nøye.
Nei, luxusfruene er sikkert ikke mer lykkelige enn andre (eldgammel diskusjon). Men at mange norske mer eller mindre dobbeltarbeidende kvinner i tidsklemmen en eller annen gang har dagdrømt og funnet at en tilværelse med ferie hele året hadde vært forlokkende.... tror dere ikke det er tilfelle? Kvinnene artikkelserien refererer har oftest store hjem, opptil flere feriesteder, de reiser svært mye på fritiden, har barn som driver med all slags mulig tidkrevendedill, og har nok ofte har et ganske... aktivt... egenpleieprogram. Så kjede seg gjør de nok egentlig ikke. Men om det er så meningsfylt det de driver dagen med er noe annet.
Men tilbake til det jeg egentlig lurer på: Er det virkelig ingen her som hadde vurdert å bli hemmafru dersom man ektefellen begynte å tjene bøttevis, eller man vant 20 mill i lotto, eller arvet det dobbelte av en ukjent onkel i Amerika? Eller ville det blitt business as usual? Eller det standard norske svaret "Ny bil, pusset litt opp på huset og kanskje en sydentur så resten rett i banken?