Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det noen sosiale settinger du føler deg utilpass i?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-05-18, 06:28   #1
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det noen sosiale settinger du føler deg utilpass i?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Kom på en ting som overrasket meg! Da vi var i Paris ble jeg sliten av alle luktene. Det luktet parfyme av alle sammen - menn og kvinner, bare de var voksne. Tror jeg fikk litt overload på t-banen, jeg ble faktisk litt overveldet, ble så mange inntrykk. I Norge slipper jeg slikt, da! Sjeldent det lukter noe som helst, kanskje litt fra kantina (men der går jeg nesten aldri).

Kansje du er sensitiv for sansestimuli? Det er jo også det som skaper mest stress hos personer med autisme/asperger i følge forskning. Faktisk mer enn nærvær av andre personer. Jeg kommer aldri til å glemme storebror sitt møte med London. Vi kom ut av undergrunnen i Holborn. Han stakk nesen i været sniffet litt og konstaneteret at «Det lukter mye bedre her enn i New York, dette er en fin by»

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-18, 11:42   #2
Novla
Bør lage seg en tittel selv

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Kansje du er sensitiv for sansestimuli? Det er jo også det som skaper mest stress hos personer med autisme/asperger i følge forskning. Faktisk mer enn nærvær av andre personer. Jeg kommer aldri til å glemme storebror sitt møte med London. Vi kom ut av undergrunnen i Holborn. Han stakk nesen i været sniffet litt og konstaneteret at «Det lukter mye bedre her enn i New York, dette er en fin by»

Så interessant! Minstemann kommenterer ofte at "det lukter rart" uten at vi andre kjenner noe som helst slags lukt - har aldri koblet det til autismediagnosen.
Og så herlig kommentar!

Til HI er vel svaret kort og greit "de fleste" (som innebærer annet enn noen få nære venner eller familiemedlemmer).

Gammel 25-05-18, 12:15   #3
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg synes det er like ille å bli stuck med folk når jeg går. Jeg går alltid til jobb, og elsker å gå i min egen verden med hodetelefoner og musikk. Plutselig møter jeg på noen som skal samme vei, som jeg kjenner bare sånn litt (folk fra jobb, annen avdeling, foreldre på skolen/fotballen e.l.), som tydeligvis vil ta følge og snakke, eller vi kan ikke unngå det, fordi vi går i samme retning og i samme tempo, og noe annet vil være rart. I stedet for 18 minutters mindfulness blir det 18 minutters jakt på samtaleemne. Flere ganger har jeg stoppet og fiklet med mobilen, "knytt sko" e.l., når jeg har sett noen foran meg, for å unngå å komme ved siden av personen når vi må vente på grønn mann, eller møtes når vi kommer inn til et kryss fra hver vår kant. Hvis jeg møter på folk jeg kjenner godt og liker å snakke med er det selvsagt noe annet.

Jeg går over fjellet og møter sjelden eller aldri noen. Jeg har avtale om å gå med en nabo et par ganger i uken og vi stortrives sammen, men ellers er jeg helt alene. Finne en mer øde vei?

Gammel 25-05-18, 14:29   #4
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg går over fjellet og møter sjelden eller aldri noen. Jeg har avtale om å gå med en nabo et par ganger i uken og vi stortrives sammen, men ellers er jeg helt alene. Finne en mer øde vei?

Fra meg og inn til sentrum? Nei, da må jeg nok fly, eller grave meg en underjordisk gang.

Men jeg kan heldigvis finne øde steder å gå tur andre ganger da, når jeg ikke skal på jobb.

Gammel 29-05-18, 20:14   #5
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Ha ha! Morsomt! Har faktisk tenkt litt på det selv om jeg kan være sensitiv på sansestimuli, men samtidig treffer jeg jevnlig på folk som plages mer av lyd og synsinntrykk enn meg. Og til vanlig, kan jeg konsentrere meg om noe annet og da forsvinner det, men hvis jeg er stresset eller sliten, får jeg problemer med å kutte ut irritasjonen med ekle klær, sur lukt eller skingrestemmer.

Gammel 29-05-18, 20:27   #6
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg kan ikke fordra sånne fellesmiddager på kurs hvor man egentlig ikke kjenner så mange. Jeg sliter å høre hva folk sier når det blir mye bakgrunnsstøy og blir fort sittende uten å si noe. Da er det alltid deilig når det er over og jeg enten kan sette meg sammen med en liten gjeng et annet sted eller trekke meg tilbake til hotellrommet.

Ellers er jeg lite glad i sosiale situasjoner der man ikke har mye til felles. Jeg er nokså dårlig på smalltalk.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-18, 08:03   #7
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Jeg kan ikke fordra sånne fellesmiddager på kurs hvor man egentlig ikke kjenner så mange. Jeg sliter å høre hva folk sier når det blir mye bakgrunnsstøy og blir fort sittende uten å si noe. Da er det alltid deilig når det er over og jeg enten kan sette meg sammen med en liten gjeng et annet sted eller trekke meg tilbake til hotellrommet.

Ellers er jeg lite glad i sosiale situasjoner der man ikke har mye til felles. Jeg er nokså dårlig på smalltalk.

Jeg har sluttet å delta på slike fellesting etter at de ordinære kursprogrammet er ferdig. Sier rett ut til de(n) som er ansvarlige for fellesgreiene at jeg finner slike middager såpass anstrengende at jeg velger å avstå. Det er virkelig en befrielse. Så får det heller være at enkelte diagnostiserer meg med sosial angst, det lever jeg greit med. Sikkert ikke så lett å forstå for alle heller, særlig ikke siden jeg kan være ganske aktiv under selve kursdelen med kommentarer, innspill osv.

Så finner jeg heller et sted med ok take out, og storkoser meg på hotellet med tv eller lydbok.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-18, 07:23   #8
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Jeg har sluttet å delta på slike fellesting etter at de ordinære kursprogrammet er ferdig. Sier rett ut til de(n) som er ansvarlige for fellesgreiene at jeg finner slike middager såpass anstrengende at jeg velger å avstå. Det er virkelig en befrielse. Så får det heller være at enkelte diagnostiserer meg med sosial angst, det lever jeg greit med. Sikkert ikke så lett å forstå for alle heller, særlig ikke siden jeg kan være ganske aktiv under selve kursdelen med kommentarer, innspill osv.

Så finner jeg heller et sted med ok take out, og storkoser meg på hotellet med tv eller lydbok.

Jeg er også sjelden med på sånne fellesmiddager og jeg gir aldri noen begrunnelse. Forrige gang jeg var på kurs så var det med en ny organisasjon så da var jeg med første kvelden, men andre kvelden så gidda jeg ikke.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:44.