Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Inneklemtdager - skal man forvente fravær på slike dager i arbeidssammenheng?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-18, 09:13   #1
Novla
Bør lage seg en tittel selv

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Inneklemtdager - skal man forvente fravær på slike dager i arbeidssammenheng?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men du kan da ikke mene at det ikke er greit å avspasere?

Nei, det har jeg da ikke sagt? Jeg sier jo nettopp det at jeg skjønner at det av og til er praktisk å avspasere inneklemtdager. Men det finnes da ganske mange andre dager i året å avspasere, det er klart det er et problem når halve landet avspaserer alle inneklemtdager; jeg hører i hvert fall stadig folk si at det er tilnærmet umulig å få gjort noe på disse dagene fordi så mange er borte.

Det er jo en litt merkelig kultur at det blir sett på som rart å forvente å få ting gjort på det som faktisk er en helt normal arbeidsdag.

Gammel 18-05-18, 09:30   #2
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Inneklemtdager - skal man forvente fravær på slike dager i arbeidssammenheng?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Enig i at kort tidsfrist er utfordrende uansett, men sånn er det jo å jobbe i prosjekt.

Altså, det er ikke krise for prosjektet om folk bare møter forberedt til tirsdag, men jeg tenker jo at dersom folk er borte i dag, så blir det ikke gjort noe jobbrelatert før tirsdag - og da blir det 5 dager på rad hvor man ikke kan påregne at folk jobber - og en av de dagene er altså en vanlig arbeidsdag. Prosjektplanen har hele tiden vært at det skal komme ett utkast på slutten av denne uka, så de vet om det altså.

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Som sagt, avspasering avtales, men det gjøres med leder, ikke med kollegaer. Dersom Høst er leder for de hun har sendt en e-post til, så kan hun forvente å vite om de kommer på jobb eller ikke. Men om jeg hadde en sideordnet kollega, som ledet et prosjektarbeid er det ikke sikkert at jeg hadde gitt beskjed om avspasering, med mindre det er tett opp til leveringsfrist og jeg visste at det var noe som hastet.

Jeg er ikke leder for de det gjelder, jeg er leder for gruppa - og vi jobber på helt forskjellige avdelinger, så min eneste mulighet til å vite om de er borte eller ikke, er fraværsmarkering.

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det du beskrive i HI Høst tenker jeg går mye på arbeidskultur og ledelse. Det skal være lov å avspasere/ta fri individuelt, men man bør ha rutiner/systemer som gjør det mulig for feks kollegaer eller ledere uten personalanvar (teamledere, fagledere, prosjektledere) å vite hvor folk er. Spesielt med tanke på at mange bruker samme mobil både privat og på jobb.

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Det er ikke det at jeg ikke skjønner at man av og til synes det er greit å avspasere en inneklemtdag, men når det nærmest blir regelen heller enn unntaket blir det litt merkelig, synes jeg.

Det er jo en litt merkelig kultur at det blir sett på som rart å forvente å få ting gjort på det som faktisk er en helt normal arbeidsdag.

Nettopp!

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-18, 09:35   #3
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dersom jeg visste at vi hadde en leveringsfrist i dag ville jeg selvsagt ha gitt deg beskjed om at jeg hadde planlagt å avspasere og spurt om det var et problem, prøvd å få gjort min del tidligere i uken og i hvert fall sjekket epost i dag enten jeg var på jobb eller ikke.

Men nå er jeg en sånn som har epost på telefonen og stort sett svarer uansett hvor jeg er eller når det er, og jeg er klar over at selv om jeg synes at det er en god måte å arbeide på, så er det andre som synes at det er stressende.

Ja, jeg synes at du kan forvente å få vite om folk er på jobb eller ikke i en sånn situasjon. Men jeg tror at jeg ville ha spurt tidligere i uken om det var sånn slik at jeg hadde mulighet til å planlegge.

Som sjefen til Tjorven synes jeg egentlig at det er bedre at mange har fri samtidig og er på jobb samtidig enn at det veldig ofte er noen som er borte, så jeg synes det er greit å regne med at mange avspaserer en inneklemt dag der det er meldt nydelig vær.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-18, 09:41   #4
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Nei, det har jeg da ikke sagt? Jeg sier jo nettopp det at jeg skjønner at det av og til er praktisk å avspasere inneklemtdager. Men det finnes da ganske mange andre dager i året å avspasere, det er klart det er et problem når halve landet avspaserer alle inneklemtdager; jeg hører i hvert fall stadig folk si at det er tilnærmet umulig å få gjort noe på disse dagene fordi så mange er borte.

Men det er jo det samme i ferietider også? Da stopper jo mye av Norge opp nesten en hel måned. Er det greit?

Gammel 18-05-18, 09:48   #5
Serena
Superduperaktiv

Medlem siden: Sep 2008
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Hos oss er det mye avspasering på inneklemte fridager, jeg forventer at folk gir beskjed om det har betydning for noen at de er vekke mtp arbeidsoppgaver som må gjøres, og bruker fraværsassistent/fravær i kalenderen. Vi jobber med noe som gjør at man må forvente å få en mail 17. mai som må besvares 18., så jeg hadde ikke reagert på mailutsendelse 17. mai, med ønske om svar dagen etter.

Jeg har valgt å dra inn på jobben i dag, selv om jeg har mulighet for avspassering, for å få jobbe i fred - er helt alene og digger det

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-18, 10:00   #6
Novla

Novla sin avatar

Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blåbær, her.

Men det er jo det samme i ferietider også? Da stopper jo mye av Norge opp nesten en hel måned. Er det greit?

Jeg synes det er forskjell på lovfestet ferie og avspasering, ja. Og i ferier setter vel de fleste arbeidsplasser opp planer for hvordan fravær skal dekkes opp, det gjøres jo i mindre grad for enkeltdager her og der.

Gammel 18-05-18, 10:14   #7
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men du kan da ikke mene at det ikke er greit å avspasere?

Nå er ikke jeg Novla, men det jeg tenker hun mente var: Hvis man har den type arbeidsoppgaver på en jobb som hun beskriver (oppgaver som kommer ad hoc og som ikke kan planlegges), så bør jo arbeidsgiver sørge for en bemanningssituasjon hvor bare ikke en person kan løse oppgaven og koordinere de personene som kan løse oppgavene slik at man har en hvis dekningsgrad.

Jeg antar at de fleste forventer det i feks sykehussammenhenger. Folk skjønner at man må vente på planlagte operasjoner (som hammertær), men de skjønner ikke at det ikke er folk der hvis noen sager av seg tåa med motorsaga.

Det er et lederansvar å bemanne arbeidstedet etter funksjon/arbeidsoppgaver.

(Jeg tenker at det Høst beskriver er en annen situasjon. Du sitter som arbeidstaker i et prosjekt, skal levere den og den datoen. Da bør jo du - når disse tidsfristene kommuniseres si: "Er det ok om vi skyver på min del av leveransen til <dato> fordi jeg har to dager avspasering jeg hadde tenkt å ta ut? Ser jeg får for liten tid til å arbeide mellom <dato> og <dato>". Unntakene er selvfølgelig akutt sykdom eller forsinkelser man ikke kan kotrollere. Knekker man benet den dagen rapporten skal være ferdig, får man heller være på sykehuset og er det flystreik så må man bare sitte på Gardemoen og ta igjen møtene senere)

Gammel 18-05-18, 10:17   #8
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Mange avspaserer nok fordi både skole og barnehager har ofte stengt på inneklemtevdager, blir ikke akkurat det samme å ta fri en annen dag.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-18, 10:22   #9
Novla

Novla sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nå er ikke jeg Novla, men det jeg tenker hun mente var: Hvis man har den type arbeidsoppgaver på en jobb som hun beskriver (oppgaver som kommer ad hoc og som ikke kan planlegges), så bør jo arbeidsgiver sørge for en bemanningssituasjon hvor bare ikke en person kan løse oppgaven og koordinere de personene som kan løse oppgavene slik at man har en hvis dekningsgrad.

Jepp.

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Mange avspaserer nok fordi både skole og barnehager har ofte stengt på inneklemtevdager, blir ikke akkurat det samme å ta fri en annen dag.

Selvsagt, men nå er det langt fra slik at alle som avspaserer har små barn, altså.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:33.