Sv: Hvor mye snop spiser dere?
For mann og barn er svaret at det er ganske som Niobe: Litt smågodt på lørdagskvelden, ytterst sjelden potetgull. Brus er det ingen av dem som liker, så det utgår. Sjelden dessert (enda jeg egentlig liker å ha det etter søndagsmiddagen, men resten av familien er som sunnmørsslekta som heller vil ha kakebord enn dessert, og kaker gidder jeg veldig sjelden å bake. ). Av og til vafler og sånt i helgene, da gjerne ikke de altfor usunne variantene. Ingenting i ukedagene.
For min egen del er bildet litt mer opp og ned. I PMS-tida kan jeg trøkke innpå en del, og i perioder er det umulig å gå forbi twist-skålen som av og til dukker opp på jobb. Men de siste årene har jeg heldigvis fyst mindre og mindre, så det går mer og mer av seg selv å være moderat, med kanskje noen unntakskvelder i måneden.
Jeg har vært som Bluen, som lett har kunnet justert for smågodt og sjokolade med trening og mindre "mat", men de siste årene har jeg kjent mer og mer på kroppen (hodet har selvsagt alltid visst det) at mat er mye mer enn kalorier, og for å fungere må jeg faktisk tilføre kroppen skikkelig næring, og da kan jeg ikke bruke opp kaloriene på godis, men bruke dem på byggesteiner. Det kjennes veldig, veldig bra ut å ha gjort det skiftet. Mer energi, mindre (så godt som ikke) syk, mer glad. Veldig mye bedre restitusjon. Målbart bedre stoffskifte.
Nå skal det bare gjennomføres i litt flere av månedens dager.