Sv: Hva har gjort deg glad i dag? #4
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Lærere som ser barna er gull. Jeg har sikkert tatt det som en selvfølge, for vi har hatt det både i barnehagen, på barneskolen og for eldste på ungdomsskolen, så det var litt uvant å ha en sånn "going through the motions"-utviklingssamtale for mellomste på ungdomsskolen nå.
Slik har det vært her også, jeg har også tatt det som en selvfølge helt til det ene barnet fikk en lærer som ikke fungerte på den måten. Tenkte først at det kom av manglende erfaring, men så kom jeg på at eldste hadde en vikar i tredjeklasse (tror jeg det var), som var ung og relativt nyutdannet og aldri hadde hatt kontaktlæreransvar før, som hadde utviklingssamtale etter bare noen måneder der han viste tydelig at han ikke bare så barnet mitt, men kom meg i forkjøpet da han satte fingeren på et problematisk forhold som jeg grudde meg litt til å ta opp. Ikke bare hadde han oppfattet problemstillingen helt presist, og plasserte ansvaret der det hørte hjemme, men hadde også en klar plan for hvordan han ville løse opp i det, noe han også lyktes med.
Noen har det bare i seg, mens andre har det ikke, og er avhengig av å lære det, og enda er det ikke sikkert de kommer dit.