Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?
Opprinnelig lagt inn av Novla, her.
Litt på siden, så skjønner jeg ikke hvorfor én hobby får dedisert en eller flere skoledager hvert år, og at det forventes at man skal sette himmel og jord i bevegelse om man ikke har utstyr (eller ferdigheter). For det er nettopp det ski er, en hobby, ikke en ferdighet man MÅ ha for å klare seg gjennom livet, så sånn sett synes jeg Guavas sammenlikning med tubaspilling var god.
Har du ikke tuba, sier du? Ikkeno' problem, bare ring en venn/kontakt korpset for å få låne/kjøp på Finn. 
Ja, det er jo en diskusjon på et annet nivå. Trenger vi egentlig estetiske fag i skolen? Skal vi bruke tid på sang? Formingsaktiviteter? Dorullnisser? Friluftsaktiviteter og utelek? Trenger vi å lære gammeldans? Teater- eller museumsbesøk? Leirskoler? Eller skal vi bare fokusere på det vi strengt tatt trenger for å klare oss igjennom livet?
Fysisk aktivitet er jo noe vi trenger, men det må ikke være ski. Og det er jo stort sett ikke det. Det er jo som regel turn, basket, benkefotball, friidrett, løping, styrke, coopers test, svømming og en hel masse annet rart. Ski og andre utendørs vinteraktiviteter er bare en bitteliten del av den tiden som er satt av til fysisk aktivitet i skolen, (som i seg selv er alt for lite, etter min mening), det er stort sett snakk om en gang eller to i året. I tillegg til at barna er ute av klasserommet og er sammen på en annen måte, som har til hensikt å bedre det sosiale samholdet (teambuilding - brukes på mange arbeidsplasser).
Man kan alltids sammenligne med tuba, klatresele eller optimistjolle. Men sannheten er at vi bor i Norge, og uansett hvordan man snur og vender på det, og hvilke søkte eksempler man nå ønsker å dra, så er det faktisk slik at et flertall av norske barn har ski, nok til at det stort sett går greit å få utstyrt en hel klasse, hvis man anstrenger seg litt for å skaffe utstyr til det fåtallet som ikke har. Hvis det hadde vært slik at det var omtrent like mange barn som eide ski som eide en tuba, så ville neppe skidag vært noe særlig vanligere enn tubadager. Nivået varierer naturlig nok, og det bør man jo selvsagt ta hensyn til. Men det er de færreste som har klart seg gjennom 7-8 år med skolegang i norsk skole uten å noensinne ha hatt ski på beina, så jeg synes ikke det er sjokkerende at lærere på ungdomsskolen antar at de fleste elevene mestrer det på et minimumsnivå. Dersom nivået legges alt for høyt, slik at skidagen blir mislykket og traumatiserende for mange av elevene så bør det selvsagt evalueres, og nivået justeres til neste gang.
Dersom alle fikk beskjed om å ta med seg et instrument hjemmefra, eventuelt prøve å få lånt et, fordi skolen skulle ha musikkdag, så ville jeg syntes det var helt fantastisk. Det er ikke så mange som har en tuba akkurat, men de aller fleste greier å hoste opp ett eller annet instrument. Og mange har flere, og kan ta med til de som ikke har.
Sist redigert av My : 07-03-18 kl 09:36.
|