Sv: Forventes det at alle bør kunne smøre langrenn-ski?
Opprinnelig lagt inn av Input, her.
Jeg jobbet en gang på en ungdomsskole hvor alternativene på vinteraktivitetsdag var skitur 3 mil, slalåmski/snowboard eller gåtur: 7 km med bare stigning. I tung, våt snø i løype som måtte tråkkes opp. Læreren som planla det siste alternativet var en sånn idiotgymlærer som mener at alle som ikke gidder å være friskuser må straffes.
Sånn var det her og, da jeg vokste opp. Mitt eneste opprør mot skolen kom i forbindelse med det: Jeg spurte læreren om man virkelig måtte velge mellom de tre alternativene, og hva som ville skje om man ikke valgte noe, og fikk beskjed om at da blei man sendt på den korteste skituren. Jeg lot være å krysse. Det blei en vanvittig baluba, der inspektøren ringte hjem på kvelden for å snakke med faren min, for nå var det «krise med Matilda».
Faren min, som ellers var den som tvingte meg av sted på sånne dager, forsvarte meg faktisk. Jeg tilbrakte hele aktivitetsdagen ved nærmeste bål (uten ski), for plutselig var det visst greit å gå tur likevel. Neste aktivitetsdag trur jeg faktisk aking var et alternativ, og så begynte jeg på Verdens Beste Skole, som alltid hadde aktivitetsdager med rikelig av alternativer. Tur til Hadeland glassverk, for eksempel. Nå har de ingen aktivitetsdager - eller skal jeg si vi, for nå jobber jeg jo her, og jeg synes det går helt fint å skape relasjoner til elevene likevel.
Ellers enig med de som sier at utstyrskravet og den manglende opplæringa, kombinert med forventninger om forkunnskaper, er problemet. Send gjerne unga ut, så lenge alle har forutsetninger til å delta.
Sist redigert av Matilda : 06-03-18 kl 16:53.
|