|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
This is normal!
|
Sv: Kjøper du mat direkte fra produsent?Jeg synes det er veldig mye positivt ved samvirkeorganisasjonene i landbruket (ikke "salgsorganisasjoner" som du skriver), og jeg handler derfor det meste av det vi trenger fra Tine, Nortura osv. Å kjøpe direkte fra bonden kan gi bedre økonomi for enkelte bønder, men tanken med samvirkeorganiseringen er at man skal sikre landbruk over hele landet, gi forutsigbarhet for bøndene når det gjelder avsetning, gi bøndene/produsentene markedspåvirkning/makt osv. Det er ikke et perfekt system, men det er en kollektiv tankegang som ligger til grunn som jeg støtter.
|
|
|
|
#3 |
|
Permakulturell
|
Sv: Kjøper du mat direkte fra produsent?
Jeg er i utgangspunktet enig. Men så er det problemene det pekes på med de samme samvirkeaktørene, samt at ikke alle bønder vil drive på denne måten. Kanskje noen vil foredle selv, eller i alle fall bestemme mer over sluttproduktene. Kanskje de vil at kunden vet eksakt hvor maten kommer fra, evt. trekke kunder til gards.
|
|
|
#4 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kjøper du mat direkte fra produsent?Vi har sauebønder som har slått seg sammen og laget utsalg her. Kjøper all pinnekjøtt, fenalår, lammerull der hver jul. Har og kjøpt et lammeskinn fra de. Prisen er en mellomting mellom der billigste og dyreste i butikken, smaken er fantastisk. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
This is normal!
|
Er det ikke sporing tilbake til gård på de fleste Tine- og Nortura-produkter? Og hvordan tenker du at forbruker kan ha bedre kontroll på kvalitet og dyrevelferd ved å handle direkte? Med mindre man kjenner bonden personlig, har kompetanse på dyrevelferd og matforedling og er spesielt engasjert, har man ikke tilgang på fjøset (det ville dessuten skape større sjanser for smitte) eller er med på slakte- og foredlingsprosessen om man handler direkte, så det blir basert på tillit for de aller fleste av oss.
|
|
|
|
#6 |
|
Leser
|
La inn link i HI
Tja, det var mer nysgjerrighet på hva folk faktisk gjorde kombinert med en del tilfeldigheter privat (har vært skrevet mye om dette direktesalget i lokalavisen, var å bakte lefser med ei som er da er på andre siden, dvs selger og denne boken som jeg leste)
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 28-02-18 kl 13:26. Årsak: "litt andre typer" -> "andre raser" |
|
|
|
|
|
#7 |
|
This is normal!
|
De færreste bønder er fornøyde med rammene jordbruk har. Den regjeringen vi har nå gjør det ikke bedre. Men dette er politisk styrt, ikke styrt av samvirkeorganisasjonene.
Hva mener du når du skriver:
Graminor har over lang tid jobbet med foredling og videreutvikling av plantesorter (både korn, potet, engvekster, frukt og bær) tilpasset norsk klima. Veldig spennende arbeid som er verd å følge med på. Blant annet kan du lese følgende på siden deres:
Problemet de to siste årene har vært varme sensomrer og mer nedbør.
|
|
|
|
#8 |
|
Leser
|
Nei, det gjorde jeg ikke. Jeg startet denne tråden fordi jeg selv skal gjøre det og fordi jeg var interessert i om noen andre gjorde det. Dette er ikke et reklameinnlegg.
|
|
|
#9 |
|
Leser
|
Sv: Kjøper du mat direkte fra produsent?Lovet jo at jeg skulle skrive et mer utfyllende innlegg, men vanskelig å finne tid til å skrive "skikkelig". Synes dette er et tema som fortjener at man tar seg tid når man snakker om det, men når jeg ikke har tiden så prøver jeg lell. Grunnen til det er lenke i HI var at jeg ble spurt om det i tråden.
Mye av politikken har vært fast i årevis, og ikke knyttet til sittende regjering. Jeg mener også at samvirkeorganisasjonene har en politisk påvirkningsmakt, men jeg greier ikke å finne det på nett. Skal prøve å få sjekket det opp i helga.
Jeg ser at HI ble alt for "sleivete" skrevet, og tar selvkritikk på det. Det gikk mer på det som jeg har sagt tidligere at innlegget ikke handler om samvirkeorganisasjonene, men det var fordi jeg ønsket å snakke om folk som handlet lokalt og matproduksjon generelt. Dette er grunnen til jeg blant annet nevner oppdrettsfisk.
Nortura sier selv at det er mulig med gressforet kjøtt (lenke), men gressforet storfe gir en helt annen produksjon en med kraftfor. Det er ikke "bare" bøndene, samvirkeorganisasjonene og politikerene som må endre seg for at dette skal være mulig. Forbrukerne må også gjøre det. Vi må spise mindre kjøtt med annen kvalitet (både "verre" - oksehale/indrefilet og "bedre" - kjøtt fra gressforet storfe har bedre kvalitet.)
Ja, Graminor er feks involvert i gullimunn, som selger via bondens market og private forhandlere. Hva tenker du helt konkret om at jeg har kjøpt "vaffelmel" (for lite gluten til å lage brød og kaker) fra Gullimunn fra privat forhandler (gutt som skal på klassetur
Synes det er enklest å linke til en gammel artikkel fra Aftenposten (2013), det var dette jeg tenkte på. Med monokultur tenkte jeg på det at vi har så få raser nå (i forhold til tidligere).
|
|
|
#10 |
|
can-jur
|
Dette er både riktig og feil. Sittende regjering har tatt grepsomeksalerer denne utviklingen betydelig. Slik som å øke kvotetaket for melk, endre konsesjonsreglene for kylling og nekte markedsregulator å ta i bruk regulerende virkemidler som utkjøp av produsenter slik at man regulerte overproduksjon. Dette er komplekse ting som får store ringvirkninger.
De fleste småskalaprodusentene er 100% avhengige av samvirke for å overleve. Feks små meierier lager ost av kanskje 30% av melka de produserer. Resten henter TINE og er dermed garantist for inntekt. Og TINE henter enten det er 70l melk eller 7000. Eller 7000 den ene uka og 70 den neste.
Det er helt riktig. Men de vil ikke kunne finnes uten samvirke
Dette er helt riktig. Men trenden går andre veien. Volummengden av mat forventes å bli billigere og billigere. Butikkenes EMV-varer tar markedsandeler og de store kjedene presser på for å få vertikalmarkedsintegrering der kjedene eier alt, helt tilbake til jorda. Det har vært umulig fordi AS kunne ikke drive landbruk i Norge. Dette er en regel sittende regjering har endret.
|
|
|
|
#11 |
|
can-jur
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|