Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvorfor ønsker Høyre å ødelegge helsevesenet?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-09-17, 08:27   #1
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor ønsker Høyre å ødelegge helsevesenet?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Selvfølgelig kommer det ikke mer i potten når rike skal ha skattelette, så da sier det seg jo selv at det er de svakeste som må tape. Det er jo hele kjernen her. Og at foreldrene som har store pleieoppgaver for syke barn kan slippe økonomiske bekymringer på toppen av det hele, ja det synes jeg faktisk er helt selvfølgelig.

Men ser du ikke det prinsipielle? Det vil alltid være sånn, at på et eller annet punkt så MÅ ressursene fordeles, og ikke bare økes ved å gi lønnsmottakere høyere skatt. Vi sitter ikke på en Sereptas krukke som inneholder uendelige kroner.

Denne omleggingen var ENSTEMMIG i Stortinget, alle partiene har enige om å endre. Dette har ingenting med skattelette å gjøre. Det er dessuten ikke nok "rike" i Norge til at en økt skatteinngang ikke vil gjelde de fleste av oss. Greit nok det, men de færreste føler seg nok igjen i betegnelsen RIK og folks forståelse for skattetrykket er ikke uendelig -og hvertfall ikke stort nok til at vi kan finansiere ALT uten å måtte velge.

Gammel 21-09-17, 09:37   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Men ser du ikke det prinsipielle? Det vil alltid være sånn, at på et eller annet punkt så MÅ ressursene fordeles, og ikke bare økes ved å gi lønnsmottakere høyere skatt. Vi sitter ikke på en Sereptas krukke som inneholder uendelige kroner. .

Jeg skjønner selvfølgelig at de må fordeles, men jeg mener samtidig at vi har en del ordninger som belønner flaks. F.eks. var det helt horribelt å fjerne arveavgift, og jeg synes vi burde hatt nasjonal eiendomsskatt. I tillegg kommer de helt absurde pensjonsavtalene. Jeg synes også at det å gi overgangsstønad til alle som er alene med barn, selv om det i praksis betyr at de får litt ekstra inntekt en periode før de går tilbake til normalen, er et feilgrep. Overgangsstønad burde vært forbeholdt de som er under utdanning, ufrivillig deltidsarbeid (med krav om å søke andre jobber) o.l.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-17, 15:35   #3
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg skjønner selvfølgelig at de må fordeles, men jeg mener samtidig at vi har en del ordninger som belønner flaks. F.eks. var det helt horribelt å fjerne arveavgift, og jeg synes vi burde hatt nasjonal eiendomsskatt. I tillegg kommer de helt absurde pensjonsavtalene. Jeg synes også at det å gi overgangsstønad til alle som er alene med barn, selv om det i praksis betyr at de får litt ekstra inntekt en periode før de går tilbake til normalen, er et feilgrep. Overgangsstønad burde vært forbeholdt de som er under utdanning, ufrivillig deltidsarbeid (med krav om å søke andre jobber) o.l.

Helt enig med Input. Vi har veldig mye å gå på før vi trenger å la det gå ut over de svakeste. Jeg kan til og med være med på å diskutere sykelønnsordninga, hvis diskusjonen går på innstramming for de som har mest. Hva med f.eks. et tak på 5G istedenfor 6G?

Beslutningsforum gjør en bra jobb, og jeg syns absolutt det er slik vi skal prioritere helsekronene. Så kan heller politikerne gå inn og si at "vi mener et leveår er verdt 2 millioner", og på den måten sørge for at flere typer medisiner slipper gjennom nåløyet. Men det kan ikke være opp til politikerne å velge hvilke pasientgrupper som skal prioriteres, basert på følelser.

Jeg tror det er derfor jeg reagerer så veldig på innstramming i pleiepenger. Uansett hvordan det går med ungen, så er pleiepenger noe som gis i en periode. Hvis man tar godt vare på foreldrene i den perioden, så vil de trolig være i stand til å gå på jobb igjen når krisen er over. Har man flaks, så blir også ungen frisk(ere), og kan bidra positivt til samfunnet (økonomisk eller med andre verdier). Hvis man skrur til stikka, så kjører man enten foreldrene så på knærne at de ikke klarer å reise seg igjen, eller så må helsevesenet legge inn større ressurser fordi foreldrene ikke klarer jobben selv mer. Og et døgn på institusjon koster rimelig mye mer enn pleiepengesatsen. Så det å ta fra foreldrene til de aller sykeste barna pleiepenger er rett og slett dårlig samfunnsøkonomi.

Og som sagt, jeg er fullstendig klar over at det totalt sett blir delt ut flere pleiepenger framover. Det er likevel en innstramming for de med de sykeste ungene. Hvis man absolutt skal ta fra noen pleiepenger, så burde det vært slike som oss, som fortsatt ikke hadde brukt opp omsorgsdagene for det året da vi fikk pleiepenger.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:47.