Sv: Hijab
Opprinnelig lagt inn av Billa, her.
Men jeg opplever at det diskuteres og beveges i forhold til både kvinnelige prester og homofile rettigheter i kirken, så debatt ER et verktøy det går an å bruke. Når det gjelder hijab og likestilling for kvinner og menn i islam, så blir veldig mange av de samme debattantene mye mer runde i kantene og ikke like absolutte i sine krav. Hvorfor er det mye mer greit å forvente at den norske kirke ikke skal protestere på samfunnets krav om kvinner i prestekjole, enn å rette samme dirrende pekefinger mot en moské som deler kvinner og menn ved bønn? Har vi lavere forventninger til forståelse og moderne tankegang?
Jeg har ikke så mange meninger om skille mellom oppdeling av menn og kvinner ved bønn, siden jeg vet litt lite om hvordan disse bønneseansene foregår. Men hvis kvinnene der diskrimineres, og ikke får det samme ... bønnetilbudet ... som mennene så ser jeg ingen grunn til at det ikke skal diskuteres. Heller ikke at det stilles krav til likestilling på andre områder. Selvsagt skal man diskutere det og prøve å få til en endring. Jeg ser bare fortsatt ikke hvorfor det er hijab som er hovedsaken, og ikke andre former for diskriminering. Det er tross alt bare et plagg, og legger ikke så mange hindringer i veien for folk. Det er det andre regler og ulikheter som gjør.