Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er omskjæring like ille som incest?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-07-07, 00:06   #17
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er omskjæring like ille som incest?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Herrejesus, NOEN klarer å leve et normalt liv, NOEN aldri. Hvis du har blitt voldtatt av et voksent menneske fra du er liten så blir du fysisk ødelagt i underlivet ditt. Jeg snakker om incest, voldtekt av små barn, det gir store fysiske skader som ikke kan rettes på. Unnskyld meg men jeg kjenner desverre folk som har som jobb å ta imot slike ødelagte barn og vet hvor mange av de ender. Derfor blir jeg utrolig provosert av det du sier.

Lisa, les hva jeg sier da. Jeg sier ikke at det aldri er fysiske skader. Du kjenner noen som jobber med det, det blir litt uspesifikt for meg som kilde.

Jeg sier da ikke at alle klarer å leve med dette, men noen gjør det. Alle har ikke fysisk skade, utrolig nok.

Incest betyr faktisk egentlig noe annet enn voldtekt. Incest oversettes med blodskam. Desverre skjer det også med barn at overgriper er i nær familie.

Seksuelle overgrep av barn skjer også uten at det er genetiske slektninger som står bak.

Det handler heller ikke alltid om så små barn, men selv da er ofte de fysiske skadene ikke så synlige. Det betyr ikke at det er mindre ille. Det betyr ikke at det er et helvete.

Ja, jeg kjenner mennesker som aldri kommer over sine traumer. Jeg kjenner de som har fortrengt dem og fått store reaksjoner, og jeg kjenner de som har klart å bearbeide dem med hjelp. Høyst sansynlig kjenner jeg også noen som ikke har fått hjelp og som holder dette skjult.

Domfellelse av seksuelle overgrep er derssverre vanskelig. Ekstra vanskelig fordi at selv med masse tegn der så vil man ikke tenke tanken. Voksenpersoner rundt barne lukker ofte øynene.

Det innledes nå et prosjekt her til lands med å involvere tannleger i å rapportere overgrep, eller mistanke om sådan. Det er vel ikke så permanente skader i munnhulen, men det er skader som har en veldig innlysende årsak. Barn undersøkes jo langt oftere oralt, og dette blir plukket opp. (Har erfaringer fra Sverige).

Rutiemessig GU på alle småjenter vil nok kunne avsløre overgrep, men det i seg selv kan oppfatters som et overgrep. Undersøkelsene som skal til for å avsløre lemlestelse er jo mye mindre krenkende. Mistanke om overgrep kan likevel avsløres men da ofte pga barnas adferd og reaksjoner. (gjelder også tannlegen).

At en ting er for jævlig og utenkelig betyr jo ikke at noe annet ikke kan være enda værre.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:17.