Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valg
Men altså, Støre. Jeg kjenner at jeg er skikkelig ambivalent når det gjelder ham. Jeg tror han er et skikkelig menneske og han er åpenbart smart. Absolutt en mann jeg hadde vært glad for å ha som venn eller slektning eller kollega. Men det er ETT eller annet som er "off" med ham når det gjelder rollen som politisk leder. Litt at han er "tåkefyrste" (så snart han slipper tak i den nøye PR-rådgiver-inntreningen på "klar tale"), men kanskje mest at han er så veldig frakoblet det mange opplever som norsk virkelighet. Det er kanskje derfor "vaktmester på hytta" blir så gøyalt. Og eiendomsinvesteringene som bare er for omfattende til at han klarer å holde orden på dem (som Aftenpodden uttrykte det i dag). Til og med når han snakker med pondus om at han GJERNE betaler formueskatt med glede så bommer han, for hans formueskatt - en fyr med mer arvet formue enn han klarer å holde rede på - er selvsagt uproblematisk og en sånn kommentar er virkelig en ørefik til alle bedriftseiere med 10 gravemaskiner og 15 mann i arbeid, som betaler skatt på bedriftens inntjening og skatt på egen lønn og skatt på utbytte de eventuelt tar ut, og i år der det ikke er hverken inntjening eller utbytte eller lønn å få, bare minus, må betale formueskatt på TOPPEN av det, fordi bedriften jo er VERDT masse, selv om den taper så det står etter. Så han blir til og med for "elite" for de med formueskatt - då e da gale!
Men det er ingen krise det heller, jeg TROR det som får meg til å syns han er "off" er selve hjelpeløsheten hans rundt dette, at han så tydelig ikke får dreisen på det, tross hjelp fra Norges absolutt mest kompetente støtteapparat. Han virker frustrert og utilpass og lei seg og misforstått, og jeg syns rett og slett synd på ham. Og det er jo ingen resept på brakvalg, akkurat.
Hva tenker dere, vil han finne seg selv i rollen som statsminister om han først blir valgt og får "være seg selv"?