Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

[Valg 2017] Eit vanskeleg valg

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-17, 19:46   #11
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valg

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Problemet med kutt i sykelønna er at det er fullt håndterlig for sånne som meg, som har en trygg og god inntekt og mulighet til å spare penger hver måned, sånn at et inntektstap i en sykdomsperiode kun ville ha gått ut over sparepengene, mens det er mange grupper i samfunnet som tjener lite og bruker hele lønna si på å betjene basisutgiftene og knapt nok det. For mange ville det ha betydd økonomisk ruin å bli syk, dersom det betydde at lønna ble kuttet med 20 % i en lengre periode. Selv 2-3 karensdager kan velte lasset for mange. Jeg blir provosert over næringslivsledere som lever i en helt annen økonomisk virkelighet som sier at vi må kutte i sykelønnsordninga for å få folk til å stå opp om mårraen og gå på jobb.

(Når det er sagt må det selvsagt være et mål å få ned sykefraværet, både av hensyn til bedriftene, velferdsstaten og de som er syke.)

Elefanten i rommet er jo at det ikke finnes andre løsninger til kostnadsreduksjoner, enn å kutte i utbetalingene. Det finnes ingen andre utprøvde opplegg eller avtaler som faktisk gir effekt på sykefraværet på nasjonalt nivå. Det finnes selvsagt enkelte gladhistorier om f.eks kommunalt ansatte som sykmelder seg selv og DET gir lavere fravær, men alt i alt så skjer det svært lite. Selv etter IA. Jeg har vært arbeidsgiver i 15 år, og har brukt enormt med tid og ressurser på planer og møter og oppfølging og tilrettelegging.

Jeg skjønner godt at politisk aktiv ungdom gruer seg til det samfunnet de skal få ansvaret for når vi er pensjonister..

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:25.