Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjon

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-04-17, 21:02   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjon

OK da.

Jeg synes hele konfirmasjonsgreiene med unntak av festen er relativt meningsløst, og det var nok derfor jeg vurderte å droppe det. (Jeg håper inderlig at egne barn ikke konfirmerer seg og har kunngjort at jeg betaler klekkelig for at de skal la være.)

Å komme etter er ikke et alternativ siden vi bare har én bil. Kollektivtransport er ikke et alternativ.

Gammel 20-04-17, 21:04   #2
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

OK da.

Jeg synes hele konfirmasjonsgreiene med unntak av festen er relativt meningsløst, og det var nok derfor jeg vurderte å droppe det. (Jeg håper inderlig at egne barn ikke konfirmerer seg og har kunngjort at jeg betaler klekkelig for at de skal la være.)

Det synes jeg er veldig lite relevant, all den tid du uansett har sagt ja til å være fadder en gang i tiden, og har takket ja til å komme i konfirmasjonen. Man trenger jo ikke like alt man har forpliktet seg til.

Gammel 20-04-17, 21:07   #3
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

.

Seriøst?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-17, 21:38   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner at jeg tok feil, så vi stiller.

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Seriøst?

Betale tenåringen for å slippe å avholde konfirmasjon, ja. Det kommer uansett til å koste oss enorme summer. Jeg synes det er en meningsløs rite i dagens samfunn. Og jeg vet at svigerslekta kommer til å skuffe. For ikke å snakke om alt stresset jeg må gjennom. Så å heller gi alle pengene (på en sperret konto øremerket noe fornuftig) om de velger å la være har vi allerede gjort klart for dem at er et alternativ.

Hvis de allikevel ønsker å konfirmere seg, så vil det bli gjennomført konfirmasjon.

Gammel 20-04-17, 21:49   #5
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Jeg skjønner at jeg tok feil, så vi stiller.

Betale tenåringen for å slippe å avholde konfirmasjon, ja. Det kommer uansett til å koste oss enorme summer. Jeg synes det er en meningsløs rite i dagens samfunn. Og jeg vet at svigerslekta kommer til å skuffe. For ikke å snakke om alt stresset jeg må gjennom. Så å heller gi alle pengene (på en sperret konto øremerket noe fornuftig) om de velger å la være har vi allerede gjort klart for dem at er et alternativ.

Hvis de allikevel ønsker å konfirmere seg, så vil det bli gjennomført konfirmasjon.

Ja, jeg ser alle argumentene for å slippe å arrangere konfirmasjon, men jeg tenker nå at ungdommen bør få bestemme slike livsvalg helt selv, uavhengig av økonomiske intensiver. Men du mener kanskje at dere vil yte samme pengegave til arvingen uavhengig av hva de velger å gjøre? Ikke at "Jeg konfirmerte meg fordi slekta ville det" er noe bedre press enn "Mamma betalte meg for å slippe å styre med å orge konfirmasjon", altså, men jeg syns de bør få ta valget selv.

Jeg er forøvrig spent på hva mine velger. De er døpt, sånn for enkelhetsskyld , men vi kan vel ikke skryte på oss å følge opp det vi har lovet så veldig. Eller er det kanskje bare fadderne som forplikter seg til religiøs oppfølging?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-17, 22:16   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Ja, jeg ser alle argumentene for å slippe å arrangere konfirmasjon, men jeg tenker nå at ungdommen bør få bestemme slike livsvalg helt selv, uavhengig av økonomiske intensiver. Men du mener kanskje at dere vil yte samme pengegave til arvingen uavhengig av hva de velger å gjøre? Ikke at "Jeg konfirmerte meg fordi slekta ville det" er noe bedre press enn "Mamma betalte meg for å slippe å styre med å orge konfirmasjon", altså, men jeg syns de bør få ta valget selv.

De får ta valget selv. Men det ene alternativet er at de får en ganske stor sum penger (mye større enn de ville fått i gave av oss, og siden jeg kjenner de som skal inviteres, trolig større enn den totale gavesummen også).

Gammel 20-04-17, 23:32   #7
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, jeg ser alle argumentene for å slippe å arrangere konfirmasjon, men jeg tenker nå at ungdommen bør få bestemme slike livsvalg helt selv, uavhengig av økonomiske intensiver.

Mener du at konfirmasjon med tilhørende gaver og pengegaver, versus ingenting, er et valg uten økonomiske insentiver? I mitt hode blir valget mer likeverdig dersom man ikke gir avkall på en haug med penger hvis man velger å la være å konfirmere seg.

(Ja, jeg vet at ikke alle får helt sykt mye penger, men veldig, veldig mange gjør det, og de aller fleste håper på det, og for de fleste ungdomsskoleelevene jeg har pratet med om dette, er pengene og gavene mye viktigere enn innholdet i selve konfirmasjonen.)

Gammel 20-04-17, 21:35   #8
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OK da.

Å komme etter er ikke et alternativ siden vi bare har én bil. Kollektivtransport er ikke et alternativ.

Mente du det samme da du sa ja til å være fadder?

Jeg er ingen fan av konfirmasjon, men synes at man skal respektere andres valg, i hvertfall når man allerede har forpliktet seg. Og hvis det strider mot din samvittighet bør du heller forklare at du ikke vil være med av den grunn, ikke skylde på en håndballkamp.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-17, 21:41   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Mente du det samme da du sa ja til å være fadder?

Verden så litt annerledes ut da jeg sa ja til å være fadder. Barnets mor og min bror gjorde det slutt før barnet kom til verden, og jeg var svært usikker på om jeg kom til å få ha noen relasjon til ham overhode. Så da sa jeg ja til alt. Men ting har gått riktig så bra. Vi ser mye til gutten; både med og uten faren hans.

Gammel 20-04-17, 22:05   #10
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Verden så litt annerledes ut da jeg sa ja til å være fadder. Barnets mor og min bror gjorde det slutt før barnet kom til verden, og jeg var svært usikker på om jeg kom til å få ha noen relasjon til ham overhode. Så da sa jeg ja til alt. Men ting har gått riktig så bra. Vi ser mye til gutten; både med og uten faren hans.

Jeg skjønner at familiære relasjoner er en greie, det var mer kirke/kristendommen jeg tenkte på.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-17, 21:34   #11
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da burde du ikke sagt ja til å være fadder... det er jo nærmest en forpliktelse du har sagt ja til for 14-15 år siden å komme i denne konfirmasjonen.
At _du_ ikke synes det er viktig hvem som kommer i kirka er ikke relevant - dette gjelder ikke din konfirmasjon...
Konfirmasjon til en du er tante og på toppen av det hele fadder til trumfer håndballkamp, selvsagt gjør den det.

Som en kompromissløsning; kan ikke far+datter reise på håndballturnering og enten mase seg til plass i noen andres bil eller ta deres bil.
Så kan du og gutten i verste fall ta drosje til konfirmasjonen? Enten håndballturneringen eller konfirmasjonen er vel innenfor drosje-bar avstand, eller?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-17, 21:37   #12
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det koster ca 550,- hos AVIS i Oslo med leiebil fra 10-19 på en søndag. Problem solved.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-17, 22:02   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Det koster ca 550,- hos AVIS i Oslo med leiebil fra 10-19 på en søndag. Problem solved.

Konfirmasjonen befinner seg midt mellom Oslo og cupen, og jeg må være på cupen fordi jeg er satt opp på overnattingsvakt med laget fra lørdag til søndag.

Men problemet er løst. Vi står opp tidlig på søndag og rekker konfirmasjon kl 11.

Verden har forandret seg veldig siden den gang jeg sa ja til å være fadder, forresten. I retrospekt skulle jeg sagt nei.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:09.