Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha de
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Det er interessant fordi det blir en av de få områdene der det blir en åpenbar kjønnsforskjell, når man ellers ikke gjør forskjell. Fordi det er vanligere for kvinner å ha bunad, kvinnebunader er dyrere enn mannsbunader, utvikling gjør at det er mer aktuelt å få bunad til konfirmasjon for jenter enn gutter, osv.
Kanskje bare hoppe i det og si at "her gjør vi forskjell fordi den ene er gutt og den andre jente", og tenke at 20 000 for bunad rett og slett er prisen å betale for å være så heldige å ha fått en datter og ikke bare gutter!, å få bli mormor!! (noe helt annet enn farmor!!!", få lov til å pynte opp barnet i rosa og blonder og stas, få lov til å dele interesser om shopping og sminke og sånn og i det hele taget. I det perspektivet så blir jo 20 000 rene røverkjøpet!!

Jeg tror faktisk at det for min del faktisk er at jeg ikke synes bunaden har samme opplevde verdi som den faktisk koster, i hvert fall for en 15-åring. Hvis jeg likevel skulle vært villig til å investere det, så måtte det vært fordi JEG mente at det var verdt å gi det, på samme måte som jeg evt. mener det er verdt at de får lappen i stedet for å sitte på med kompiser eller eldre kjærester. Da er ikke alternativet at de får pengene i stedet, tvert i mot får den som får bunad antagelig mindre "opplevd" verdi.
Helt ærlig; jeg liker bunaden min godt, jeg, men hvis noen her og nå tilbød meg en bunad eller 30 000 kr? Pengene, glatt, selv om jeg ikke hadde hatt en. Den har jo litt affeksjonsverdi, så det blir ikke aktuelt å selge den, likevel.
|