Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha det...

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-03-17, 10:46   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha de

Jeg syns det er litt kjipt å gi tilbud om bunad, og hvis man ikke vil ha så får man ingenting. Bunad er et såpass spesielt plagg, at jeg syns ikke det skal føles som noen tvang å få det.

Jeg ville kanskje sagt at han kunne få bunad, evt. en klassisk dress i tilsvarende prisklasse når han er utvokst.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 11:07   #2
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha de

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns det er litt kjipt å gi tilbud om bunad, og hvis man ikke vil ha så får man ingenting. Bunad er et såpass spesielt plagg, at jeg syns ikke det skal føles som noen tvang å få det.

Jeg ville kanskje sagt at han kunne få bunad, evt. en klassisk dress i tilsvarende prisklasse når han er utvokst.

Det er jo ingen som har sagt at han ikke skal få noe. Pen dress (og nei, ikke i samme prisklasse), og eventuelt tilbud om bunad eller flere dresser når han blir eldre. Sånn alt i alt så får han kanskje mer bruk for dressen den første tiden enn søsteren får for bunaden.

Men millimeterrettferdighet på pris synes jeg ikke er veien å gå. Min eldste arver bunad mens den yngste sannsynligvis får ny. Skulle eldste da fått pengene fordi vi ikke har hatt andre utgifter enn omsying?

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 11:19   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Jentene og guttene får tilbud om bunad. Jentene har fått lov til å få det til konfirmasjonen, mens guttene får når de er ferdig utvokst. Hvis ikke de vil ha bunad så skal de slippe, men de har alle fått beskjed om at det er ikke noe alternativ å få pengene istedenfor bunad.

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Det er jo ingen som har sagt at han ikke skal få noe.

Joda, Trøtt for eksempel. Se over. Nenne også; bunad eller ingenting.

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Men millimeterrettferdighet på pris synes jeg ikke er veien å gå. Min eldste arver bunad mens den yngste sannsynligvis får ny. Skulle eldste da fått pengene fordi vi ikke har hatt andre utgifter enn omsying?

OK, så du leste at millimeterrettferdighet var veien å gå? OK. Det var slett ikke det jeg mente. Siden bunaden er et plagg for resten av livet, og konfimrasjonsdressen på ingen måte er det, så syns jeg det er ganske langt mellom både bruksverdi og også pengeverdi. Det er rett og slett to veldig ulike gaver.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 11:23   #4
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jeg enig i. Men jeg synes altså ikke at svaret er en pengesum. Heller mer støtte til festplagg senere.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 17:22   #5
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg sa ikke ingenting. Storesøster fikk bunaden i forbindelse med konfirmasjonen, men det var ikke gaven hennes. Hun fikk en gave til minne om dagen også.

Storebror har vi kjøpt flott dress til og han skal også få konfirmasjonsgave.

Bunaden får han tilbud om midt i tyveårene når han er ferdig utvokst. Vil han ikke ha den får han ikke tilbudet om 25 000-30 000 i stedet. Da får han bursdagsgave og ferdig med det. Sikkert i samme prisklasse som søstra.

Bunad er noe utenom og ekstra. Vil de ikke ha det skal de få slippe, men de kan ikke velge å ta bunaden ut i penger.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:30.