Sv: Den store hundetråden
Han fikk vaksine av oppdretter ved 8 mnd. Og så tok vi ved 12 uker, men trodde da det skulle være det. Men de vil også gi ved 16 uker, og igjen ved 6 mnd. Og så skal det da holde for 3 år, men det er anbefalt å vaksinere mot kennelhoste (gjør dere alle det?) Jeg quoter fra dyrlegens side, dette er ny oppdatert vaksineanbefaling fra WSAVA står det.
Sitat:
Da nivået av maternelle antistoffer varierer mye mellom de forskjellige kullene og individene, anbefales det derfor å gi gjentatte vaksiner til kattunger og valper for å forsikre seg om at flest mulig beskyttes. For valper som lever under høyt smittepress kan de vaksineres fra de er 8 uker gamle. Deretter skal 12 ukers vaksine gis, og nå er det også en ny anbefaling om vaksine ved 16 ukers alder. Etter 12- og 16-ukers vaksinene skal en booster gis ved 6- eller 12-måneders alder (vi har som standard å tilby 12 måneders vaksine sammen med 1-årskontrollen). Deretter er det ikke anbefalt å gi ny grunnvaksine før hvert tredje år. Dette er fordi man ser at varigheten av immuniteten er lang etter at boosteren er gitt.
Fremdeles anbefales det årlige helsesjekker, med eventuelt vaksinering mot andre sykdommer, som for eksempel kennelhoste, i samme anledning. Immuniteten til kennelhostevaksinen har bare ett års varighet. Årlige helsesjekker er en god sikkerhet for din hund og katt. Da har man mulighet til å avdekke små forandringer og tegn til sykdom før det har gått for lang tid.
Hva betyr StorCert? Er det det man må ha for å kunne bli Champion? Høres utrolig bra ut å få det ved bare 9 mnd! Er det sånn at alle kan komme på utstilling og se på?