|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?
Begge mine er skoleflinke(enn så lenge), og for min del må de velge det de vil. Jeg tror imidlertid storebror kommer til å velge studiespesialiserende, han er rett og slett lite praktisk anlagt. Men skulle dette endre seg og han ønsker yrkesfag, så er der fint det også. Jeg ønsker at begge velger noe de trives med, og ikke noe som jeg syns er bra.
![]() |
#2 |
can-jur
|
![]() Sv: Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?
Mine er både strukturerte, smarte og svært praktiske.
![]() |
![]() |
#3 |
Tittel og tittel....
|
Jeg vet, men jeg tenker at man må jo ha en viss interesse for å ta det. Jeg kan se for meg at lille for er typen til det, men ikke storebror, han er mer teoretisk anlagt. Og det er jo ikke noe feil i det, tenker jeg.
![]() |
#4 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?Selv om jeg er fornøyd med at ungene fullfører en utdanning så håper jeg innerst inne at de tar høyere utdanning mens de et unge. Fordi jeg ser faren som ikke orket det har så lyst nå. Men uten studiekompetanse så opplever han det som en ekstremt stor ting å begynne på nå. Han jobber og har lønn som høyskoleutdannede men er låst til velvilje hos de som ansetter han til å godta hans erfaring som mange år i ingeniørstillinger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Off the map.
|
![]() Sv: Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?Vi har flere venner som er kjempedyktige håndtverkere. Og de tjener godt og har en trygg jobb. Så det har ikke med det å gjøre. Men de har jo talenter den veien. Hadde mine hatt det så hadde jeg selvfølgelig heiet på det.
![]() |
#6 |
Shake it out!
|
Og det er faktisk et veldig godt poeng at man ikke kan gå motsatt vei! Tar man studiespesialisering har man mistet retten til videregående utdannelse og kan ikke uten videre ta et fagbrev. Tar man fagbrev kan man helt uten videre bygge på og få studiespesialisering. Ergo er det smart, om man er i tvil, å ta fagbrev først.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|