Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-03-17, 07:55   #1
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Vi kommer til å oppmunter våre til å velge høyere utdanning.
Rett og slett, som det jo godt kommer fram i denne tråden, fordi det er det de smarte velger og de andre velger yrkesfag....
Og ja, det er litt surmaga, men det får stå sin prøve.

Begge mine er skoleflinke(enn så lenge), og for min del må de velge det de vil. Jeg tror imidlertid storebror kommer til å velge studiespesialiserende, han er rett og slett lite praktisk anlagt. Men skulle dette endre seg og han ønsker yrkesfag, så er der fint det også. Jeg ønsker at begge velger noe de trives med, og ikke noe som jeg syns er bra.

Gammel 19-03-17, 08:04   #2
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Begge mine er skoleflinke(enn så lenge), og for min del må de velge det de vil. Jeg tror imidlertid storebror kommer til å velge studiespesialiserende, han er rett og slett lite praktisk anlagt. Men skulle dette endre seg og han ønsker yrkesfag, så er der fint det også. Jeg ønsker at begge velger noe de trives med, og ikke noe som jeg syns er bra.

Mine er både strukturerte, smarte og svært praktiske.
De fleste udanningsløp kan gjøres til en høyskole eller universitetsutdanning og det kommer vi til å oppfordre til. Både snekker, mekaniker og elektriker er løp man kan ta høyere utdanning i.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-17, 08:08   #3
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

De fleste udanningsløp kan gjøres til en høyskole eller universitetsutdanning og det kommer vi til å oppfordre til. Både snekker, mekaniker og elektriker er løp man kan ta høyere utdanning i.

Jeg vet, men jeg tenker at man må jo ha en viss interesse for å ta det. Jeg kan se for meg at lille for er typen til det, men ikke storebror, han er mer teoretisk anlagt. Og det er jo ikke noe feil i det, tenker jeg.

Gammel 19-03-17, 08:14   #4
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Selv om jeg er fornøyd med at ungene fullfører en utdanning så håper jeg innerst inne at de tar høyere utdanning mens de et unge. Fordi jeg ser faren som ikke orket det har så lyst nå. Men uten studiekompetanse så opplever han det som en ekstremt stor ting å begynne på nå. Han jobber og har lønn som høyskoleutdannede men er låst til velvilje hos de som ansetter han til å godta hans erfaring som mange år i ingeniørstillinger.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-17, 08:14   #5
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Vi har flere venner som er kjempedyktige håndtverkere. Og de tjener godt og har en trygg jobb. Så det har ikke med det å gjøre. Men de har jo talenter den veien. Hadde mine hatt det så hadde jeg selvfølgelig heiet på det.

Gammel 19-03-17, 11:31   #6
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og det er faktisk et veldig godt poeng at man ikke kan gå motsatt vei! Tar man studiespesialisering har man mistet retten til videregående utdannelse og kan ikke uten videre ta et fagbrev. Tar man fagbrev kan man helt uten videre bygge på og få studiespesialisering. Ergo er det smart, om man er i tvil, å ta fagbrev først.

Vi trenger yrkesfag og folk med fagbrev - alle kan ikke være ingeniører, lærere, leger, advokater eller byråkrater. Da eldste skulle velge skole var jeg på
Foredrag med fylkesordføreren i Rogaland, som holdt et flammende og tankevekkende foredrag om akkurat det.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:36.