Sv: Den store hundetråden
Opprinnelig lagt inn av Embriksmamma, her.
De er skikkelig søte, Pelen. Hvorfor valgte dere akkurat den rasen?
Vi hadde en Havanais tidligere. Jeg er allergisk og astmatisk så jeg må ha en så allergivennlig hund som mulig. Jeg reagerer ganske kraftig på f.eks. labradorer. Med denne rasen går det bra, så lenge Herremannen tar badingen/dusjingen. Vi må holde ham relativt kort i pelsen så at jeg ikke må børste så mye. Når jeg har tatt på ham så vasker jeg hendene (med andre ord veldig ofte). Det må ikke ta medisin hele tiden så det fungerer veldig bra med ham.
Før valgte så søkte jeg veldig mye på nett, hørte hva andre hadde for noen erfaringer osv. Herremannen og Pelenmannen liker den typen hund utseendemessig og størrelsemessig også så de var med på saken (eller mer riktig, det var de som kom med forslaget at vi skulle ha hund igjen). Vi vurderte puddel også.
Jeg tåler som sagt ham, men jeg tåler ikke en annen av samme rase. For 1,5 år siden hentet jeg en 9 måneders valp fra samme oppdretter og det gikk ikke als. Jeg ble veldig astmatisk. Han har litt annerledes pels, den floker seg f.eks. mindre, men jeg vet ikke om det har noe å si. Han bor nå hos noen naboer på hytten (de bor der året rundt), et par som akkurat hadde gått i pensjon og som hadde mistet sin hund for litt siden. Så der har jeg nå en helt perfekt hundepasser. Jeg burde egentlig ha skjønt det, vi møter innimellom broren til vår hund og jeg merker av ham også. Utrolig nok tåler jeg vår bra. Han er liten for rasen (3 kg) så det er mulig at det har noe med det å gjøre, men egentlig så tror jeg ikke det. Broren hans er nesten dobbelt så stor.
|