Sv: Gaver til konfirmasjon
Opprinnelig lagt inn av liefje, her.
Jeg var gudmor for mitt eneste tantebarn. Han fikk penger. Ganske mye, men det er vel opp til økonomien til hver og en tenker jeg.
Ikke bare, her samsnakker vi og blir enige med våre andre søsken, slik at de ikke det ene tante- og onkelparet gir mye mer enn det andre, eller at det skal bli store forskjeller mellom søskenbarna. I alle fall på samme side. Så jeg ble enig med mine søstre om at vi gir 1500 kr til hverandres barn. Hvis noen av mine søstre syntes at det var for dyrt for dem ville jeg justert meg inn på det samme som de følte at de kunne gi. Men det var den summen vi ble enige om. Og jeg regner med at vi lander på samme summen til nieser og nevøer på mannens side, hvis ikke hans søsken har helt andre tanker. Der er førstemann ute nå i år, så vi har ikke diskutert det med hans søsken enda.
Men er man fadder blir det ofte litt mer spesielt. Særlig hvis det i tillegg er det eneste tantebarnet. Men her kommer neppe mannen til å gi mer til sin nevø som han er fadder på enn til fadderbarnets bror og søster.