Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Den store hundetråden

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-02-17, 13:35   #10
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Den store hundetråden

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg er egentlig litt sjokkskadet nå. En bekjent har betalt 5000,- MER for en designerhund - eller blandingshund enn jeg må betale for et renraset eksemplar av min.

Jeg skal til dyrlegen i dag for å finne ut om min er frisk og ung nok til å få et valpekull. Jeg har liksom tenkt at jeg skal ha renraset kull hvis hun skal parres - men det er jo veldig dårlig butikk, da. Så nå er vi i tenkeboksen - skal vi designe en kul ikke-rase, eller være tradisjonelle og kjedelige og lite økonomiske og kjøre på med rase?

Hvorfor vil dere sette valper på hunden?
Og jeg spør fordi jeg gjerne vil høre en god begrunnelse utover "Det er så koselig med valper" eller "Hun må jo få valper".
Hva mener du at et kull vil bidra positivt til rasen om dere velger å ha ett kull? Hvilke kriterier setter raseklubben for oppdrett? Har tispen oppfyllt dem? Er hun helsesjekket nok? Hvilken hannhund vil dere bruke - pass på at han ikke har de samme feil som tispen.

Og for blandingshund - hvordan vet dere at valpene blir friske? Har dere helsesjekket tispen at hun ikke har noen genetiske feil? Hva med hannhunden i den rasen dere evt skal bruke? Hvordan egenskaper mener dere valpene vil få, både mentalt og fysisk? Hvordan blir pelsen?

Jeg er nemlig av den mening at et 'hobbyoppdrett' er like viktig å gjøre rett og godt som det en oppdretter med kennelnavn gjør. Og jeg mener også at det finnes nok uhell og rådyre, snobbete og uheldige blandingsoppdrett til at man trenger å bidra til det. Så jeg ville gått for ren rase og gjennomtenkt oppdrett.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:52.