|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn og nøtterDet anbefales ikke at man gir hele eller deler av nøtter (det inkluderer ikke malte/hakkede med mindre det er snakk om nøtteallergi, såvidt jeg har skjønt) til barn under 5 år pga. faren for å sette det i vrangstrupen (ettersom denne aldersgruppen er mer aktive og har høyere vranstrupesettingsrisiko enn eldre barn og voksne) og dermed inhalere med risiko for alvorlig (kjemisk) lungebetennelse pga. oljen i nøtter og mandler.
|
|
|
#2 |
|
Ekvilist
|
Sv: Barn og nøtterVi har så vidt latt Nusken prøve seg å matvarer med bittelitt nøtter i (malt). Som f.eks i brød. Jeg lærte det samme som Veronal skriver den gang jeg gikk på Helse- og sosial, at hele nøtter (særlig peanøtter?) er svært farlig å sette fast i bronkier da det skader vevet. Eller noe sånt. Nusken kommer ikke til å få hele nøtter før han fyller 18 tror jeg.
|
|
|
#4 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Barn og nøtter
Jeg har hørt at man skal vente tre år, fem år var ny for meg. Jeg må innrømme at dattera mi får nøtter ofte, jeg synes det er et bra og sunt mellommåltid, og hun får det også ofte som dessert, sammen med tørket frukt. Hun har aldri satt noe som helst i halsen, men jeg skjønner jo at en gang kan være den første gangen. Men jeg tror ikke jeg slutter å gi henne nøtter... Vanskelig.
|
|
|
#5 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Barn og nøtter
Samme her. Datteren min er også 2003-modell.
|
|
|
#6 |
|
...
Sv: Barn og nøtterStoresøster fikk nøtter i jula som var. Da hadde hun fylt tre år. Jeg har hørt at det er peanøtter som er de farligste. At hvis man får de ned i lungene så er det noe med oljen som gjør det farlig. Så peanøtter styrer vi fortsatt unna, stort sett.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|