Sv: Synes du at halal kjøtt skal merkes?
Opprinnelig lagt inn av Input, her.
I land der halalslakt betyr det samme som inhuman slakt, ser jeg behovet for merking. Men gitt at slakteriet følger norsk lov, er jo ikke det tilfellet her (eller vi kan jo selvfølgelig diskutere om norsk lov er human nok eller om den alltid blir fulgt, men det blir et sidespor her), så hva bunner behovet for merking i da?
(Litt usikker på om du spør meg, eller om du spør hva artikkelen mente). Artikkelen mente at dette kunne være interessant for forbrukerne (jeg tror også det, mange som er interessert i religion).
Hvis det er mer spesielt du lurer på, så er bare halalmerking en av de tingene jeg mener skal merkes. Jeg synes det er vanskelig å orientere meg i merking og hadde på generelt grunnlag ønsket meg mye mer merking. Jeg synes slaktemetoder er interessant på samme måte, som jeg kunne tenke meg å vite feks rase på dyret som er slaktet (det siste skyldes at jeg kunne tenke meg å støtte et større mangfold i dyrerasene). Jeg er også interessert i feks å merke ull med om den er produsert av norske eller australske sauer (hvis du er interessert i det, anbefaler jeg ullialt - jeg mener det viktig at vi som er forbrukere får velge feks norsk ull hvis det er ønskelig, og første bud må være merkingen. )