|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Sylvi Listhaug - er det noe jeg kan gjøre?
Nå ba vel ikke HI om noe annet enn informasjon om hvordan hun kan påvirke de demokratiske prosessene heller. Og jeg har gått glipp av hvem som synes det er greit å bruke personkarakteristikker fordi det er Sylvi Listhaug vi snakker om. Jeg blir så satt ut av sånn retorikk, Billa. Hvis SL skaper splid og sjokkerer folk med måten hun velger å utføre jobben sin som statsråd på, så må man da for himmelens skyld kunne si at SL ikke burde si slik - eller gjøre sånn eller formulere seg slik hun gjør. Det er jo ikke personangrep, alle den tid det omhandler måten HUN agerer på. Nå synes jeg du er utrolig hårsår på hennes vegne. Hun legger jo opp til dette slev, og jeg tror ikke et øyeblikk at hun ikke vet at hun provoserer. jeg tror nok at hun faktisk ikke skjønner hvorfor mange mener at dette ikke er forenlig med statsrådjobben. men la det være helt klart. jeg liker ikke Sylvi Listhaug fordi hun bevisst går inn for å skape konflikter.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
SL har en retorikk som svært ofte er skarp og direkte, og hun fremstår overhode ikke som varm og raus. Allikevel synes jeg man skal skille sak og person - og jeg synes ikke om personkarakteristikker. Av noen.
|
|
|
#3 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Hvis hun har rett til å ytre seg i kraft av sin posisjon som statsråd, så er jeg like mye i min fulle rett til å kalle henne kald og kynisk når deltar i politijakt på ulovlige innvandrere som et pr-stunt. Det må jo være et pr-stunt - det er ikke jobben hennes å være med politiet ut for å hente folk som skal returneres. Og da synes jeg hun er kald og kynisk som driver med slik - for å sanke stemmer. SÅ kan du mene at de er urimelig personkarakteristikk så mye du orker. Det ER kaldt og ku´ynisk å drive på slik. Hun kan gjøre jobben sin på en utmerket måte uten å bidra til en slik voldsom polarisering av debatten som hun gjør - antakelig med fullt overlegg.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg er veldig enig i dette.
Mener du virkelig at det ikke bør finnes noen retningslinjer for hvordan en politiker bør ytre sin mening?
|
|
|
|
#5 |
|
Usedvanlig begavet
Men finnes det retningslinjer? Eller tenker du da uskrevne/etiske? Vi kan jo ØNSKE og MENE at politikere skal ytre seg sånn eller slik, men bør de ikke få lov til å si hva de vil? Selv om det ufornuftig, lite sympatisk og gjør at store deler av befolkningen synes vedkommende fremstår som kald og kynisk.
|
|
|
#6 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jamen, hun HAR jo lov til å si akkurat hva hun vil. Det hun ikke får, er retten til å si det uten å bli motsagt eller kritisert. Jeg skjønner ikke hvor du vil med argumentasjonen din? Mener du at hun har rett til å være en dust i landets tjeneste uten at noen får lov til å påpeke det?
|
|
|
|
|
#7 |
|
Usedvanlig begavet
Jo, det er lov å motsi, kritisere og å påpeke idiotien i det som blir sagt, UTEN at man samtidig hevder at den som sier det er idiot. Det var vel egentlig det jeg prøvde å si. Så hevdet noen at det var greit å si at denne dama var kald og kynisk og lignende fordi det hun hadde sagt og gjort var så drøyt. Jeg er i _prinsippet_ uenig.
|
|
|
#8 |
|
Travelt opptatt
|
Politikere jobber for oss. På samme måte som byråkrater, lærere, sykepleiere, politi, og alle mulig andre offentlig lønnede personer. Hvis noen i disse yrkesgruppene ytrer seg på forkastelig vis, så får de sparken. Det har skjedd med Læreren som var/er sentral i Pegida, og det har skjedd med en politimann. Det finnes både lover, retningslinjer, og uskrevne lover.
|
|
|
#9 |
|
Usedvanlig begavet
Jeg går ut i fra at hvis og når politikere går over streken i forhold til lover og skrevne retningslinjer, så er det et system som ivaretar prosessen videre. Hva som er brudd på etiske retningslinjer blir alltid noe mer subjektivt.
|
|
|
#10 |
|
Glamorøs
|
Men å kritiserere det er ikke greit?
|
|
|
#11 |
|
can-jur
|
Selvfølgelig skal de få lov å si hva de vil. Det er vel heller ingen som mener Listhaug bør straffes for måten hun opptrer på? For et er det yttringsfrihet handler om, ikke å kunne si hva man vil hvordan man vil, uten å få motbør.
|
|
|
|
#13 |
|
Usedvanlig begavet
Jeg er uenig med deg. Definisjonen på personangrep kan fint inneholde karakteristikker som kynisk og iskald, men det er egentlig off topic i forhold til hovedspørsmålet i tråden.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|