Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Følelsen av fattigdom

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-16, 14:40   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Følelsen av fattigdom

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og: Som ikke-fra-Oslo fascineres jeg av de ekstremt sterke følelsene folk har rundt hvor de ABSOLUTT ALDRI KUNNE BODD. Som oftest steder de kjenner lite til, eller har en opplevelse av hvordan "folk derfra" var den gang de møtte dem på videregående eller noe.

Da jeg flyttet til Oslo på 90-tallet hørte jeg en del av det fra folk vestpå som ALDRI ville satt sin fot øst for Uelandsgate, men nå hører jeg mye mer skikkelig drittsnakk andre veien. Hva folk får seg til å si om andres bydel er virkelig fascinerende. Jeg bor for eksempel i et "høl". Mye av det verste har jeg hørt her inne, og som oftest utrolig tynt begrunnet. Jeg syns jeg ser det om man skulle snakket om østkanten i ordelag som bare lignet.

Hvor i all verden er relevansen i tråden til dette innlegget?

Save
Save

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-16, 14:53   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hvor i all verden er relevansen i tråden til dette innlegget?

Jeg kom på det da jeg leste dette, og det er har alltid forundret meg litt, som innflytter.

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Det er sikkert annerledes i Oslo, men jeg har inntrykk av at folk har klare preferanser for hvor de vil bo og at det er direkte knyttet til trivsel, livskvalitet og grunnleggende verdier. Jeg kunne ikke tenke meg å bo hvor som helst i min by.

...

Jeg vet jo at det ikke er sånn i Oslo og at kulturen i de forskjellige bydelene har røtter langt tilbake i tid, men det er jo virkelig ingen grunn til at det skal videreføres inn i vår moderne verden.

Ikke at folk har preferanser, men hvor sterke og nesten "religiøse" de er, det har jeg alltid syns var litt mystisk. Begge veier, ja, som Tjorven og Lykken også nevner.

Og så en avsporing, det med hva folk får seg til å si om vestkanten. Det var en retning hjernen min tok litt av seg selv. Det er antagelig slik at hva som er greit å si varierer med miljø, og i noen miljøer er det visst helt ok å disse øst, andre helt ok å disse vest.

Burde vært merket avsporing.

Gammel 20-10-16, 15:09   #3
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

... og igjen koker det hele ned til et Oslo-problem, med fokus på øst mot vest, flerkulturelle skoler, merkevesker, limousin til skoleball, og dissing av Cubusklær. Langt fra virkeligheten til lavinntektsfamilier i Mo i Rana, Dombås eller Stryn. Saker som denne gir meg følelsen av at valget her i livet står mellom å bo på øst- eller vestkanten i Oslo, og at andre steder ikke finnes.

Dessverre fører dette ensidige fokuset til at man glemmer at det finnes fattige ellers i landet, som ikke kjenner seg igjen i de problemstillingene som alltid trekkes fram i media.

Gammel 20-10-16, 15:12   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

... og igjen koker det hele ned til et Oslo-problem, med fokus på øst mot vest, flerkulturelle skoler, merkevesker, limousin til skoleball, og dissing av Cubusklær. Langt fra virkeligheten til lavinntektsfamilier i Mo i Rana, Dombås eller Stryn. Saker som denne gir meg følelsen av at valget her i livet står mellom å bo på øst- eller vestkanten i Oslo, og at andre steder ikke finnes.

Dessverre fører dette ensidige fokuset til at man glemmer at det finnes fattige ellers i landet, som ikke kjenner seg igjen i de problemstillingene som alltid trekkes fram i media.

Dette er jo en helt annen problemstilling enn jeg tar opp i HI.

Gammel 20-10-16, 15:14   #5
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Dette er jo en helt annen problemstilling enn jeg tar opp i HI.

Ja, men vanlige problemstillinger når fattigdom og forskjeller mellom fattig og rik tas fram i media. Det var et lite hjertesukk angående at de aller fleste diskusjoner, historier eller kronikker om fattigdom i Norge koker ned til å handle om Oslo vest vs Oslo øst, og problemstillinger som i stor grad er begrenset til befolkningen i Oslo og nabokommunene. Og dette er enda en slik.

Gammel 20-10-16, 16:19   #6
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pebbles, her.

Du vet vel alt dette? Utsagnet om at fattigdom er frivillig, gjør meg rasende. Så kunnskapsløst, og så respektløst.

Selvsagt vet jeg det.
Jeg ville bare gi deg en sjanse til å få skinne i all din skinnhellighet igjen, det er så lenge siden sist.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-16, 19:37   #7
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

....

Sist redigert av Pebbles : 20-10-16 kl 23:03. Årsak: Avsporing og uinteressant i debatten
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:54.