Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Har du mat-tabuer?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-16, 20:51   #41
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du mat-tabuer?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Ikke av tabu grunner, men jeg prøver å huske å kjøpe høne når jeg ser det i butikk og vi har nettopp kjøpt 10 kg kje-kjøtt.
Fordi jeg mener vi skal bruke alle ressursene og ikke la dyr gå i bosset fordi vi er matsnobber.

Vi fikk servert kjekjøtt på Langedrag og det var veldig godt! Lignet mye på lam.

Jeg spiser ikke insekter, det hadde jeg ikke fått til. En del av islandsk tradisjonsmat greier jeg heller ikke, som råtten skate, råtten hai, surt hvalspekk og sure værballer. Smalahove liker jeg.

Gammel 12-10-16, 21:20   #42
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Mmm, nja, nei det tror jeg ikke. Det er en del mat jeg ikke ville valgt selv, en del mat jeg nekter å kjøpe, men det er mer etikk enn tabu. Men jeg er ikke blitt utfordret, så jeg VET ikke om jeg hadde spist insekter, edderkopper, katt, hund rotte og slanger. Hest har jeg spist, i Norge er det stort sett gamle øk, så da er det bra (i mitt hode) at dyret blir utnyttet.

Bedervet mat, som en sa det i tråden, har jeg smakt mye på , men jeg har til gode å like det (mye godt tilbehør til slikt da.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 21:21   #43
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn apropos tabu.
Har dere noe forhold til makrell-tabu?
Jeg er oppvokst med makrellfiske og spiste meg lei på det i oppveksten.
Her vi bor nå hører jeg fra eldre en tabuaktig skepsis til makrell og det handler ikke om smak, men mer om at det er en ufisk som det var knyttet myter til.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 21:22   #44
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn apropos tabu.
Her vi bor nå hører jeg fra eldre en tabuaktig skepsis til makrell og det handler ikke om smak, men mer om at det er en ufisk som det var knyttet myter til.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 21:45   #45
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er på ingen måte glad i makrell (og heller ikke sild). Men jeg spiser det, i måtelige mengder, hvis jeg får det servert. Sånn er det jo med noe mat. Det er ikke akkurat favoritten, men kan spises.

Gammel 12-10-16, 21:49   #46
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Yoghurt med fruktbiter er uaktuelt. Klarer ikke tygge og svelge de udefinerbare bitene. Mulig jeg har en ubegrunnet redsel for at det kan være insekter.

Ellers er det noen få ting jeg ikke klarer å spise for at det minner meg om vonde minner fra måltid da jeg var samboer med en psykopat. Wienersnitzel blant annet. Det vil jeg aldri klare å spise igjen. Men dette er jo også en mental greie.

Ellers rimelig altetende tror jeg.

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 23:19   #47
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Sånn apropos tabu.

Jeg er veldig glad i makrell og spiser det veldig gjerne, men har hørt myter ja. Heldigvis etter at jeg ble voksen, og kunne forholde meg til det som nettop myter. Spiste ofte makrell som barn, gjerne selvfisket.

Gammel 12-10-16, 23:20   #48
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Avesjon mot makrell kjenner jeg til. Jeg trodde den forsvant med min foreldregerasjon. Man spiste bare ikke makrell tidligere der jeg har familie fra. Jeg har hørt det var fordi den spiser druknede fiskere.

Gammel 12-10-16, 23:22   #49
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg unngår det meste som er rått (minus grønt og frukt), lutet og raket (råtnet). Jeg spiser helst ikke innmat (annet enn leverpostei) og orker ikke kjøtt fra dyr som jeg oppfatter som kjæledyr. Insekter og snegler utgår med høye kneløft.

Jeg lurer på om jeg kan ha spist pølse med hund i i Vietnam. Eller rotte.. vi lærte oss ordene på hund og katt da vi var der, men oppdaget at ikke alt var oppgitt på menyen. Det vi fikk servert smakte definitivt ikke "kylling"..

Ellers er nok slange også på tabulisten, spesielt dunkende hjerte servert i shotglass. :traumatisert:

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 23:25   #50
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Sånn apropos tabu.

Jeg vokste opp med en mormor som nektet å spise makrell fordi det ble ansett for å være en kadaverfisk.
Selv har jeg ikke noe problemer med makrellen sånn sett, bortsett fra at den er for feit, og har for mye bein..

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 23:27   #51
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Store insekter ville jeg hatt problemer med. Har ellers spist både hest, østers, kanin aligator, snegler og frosk (og har likt alt). Har også spist bjørn, men det var ikke så godt etter min smak.

Begge jentene mine ønsker ikke å spise dyr de har forhold til, dvs kanin, hest etc. Eldste er også slik som nokon og liker ikke mat uten "konsistens"

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg har ein del issues i forhold til konsistens på enkelte matvarer. Fromasj, fiskepudding, kjøttpudding, veldig farse-aktige pølser og fiskekaker, sjokoladepudding og så vidare klarer eg ikkje spise. Og eg blir usikker på korleis eg skal håndtere det på ein voksen måte, når eg får det servert.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hva er dette med at alt som er potensielt kjipt å spise blir solgt inn som at det smaker som kylling forresten?

Amfibier (frosk) og aligator (reptiler) er jo i slekt med fugler, lyst kjøtt. Bjørn og hest smaker ikke som kylling.

Er ellers (endelig!) kommet dit at jeg har startet å jobbe meg opp på kortreist og økologisk mat. En lang periode (flere år) var det kun mannen min som handlet og lagde mat (praktiske årsaker). Men jeg vil ikke si det er tabu for meg å handle utenlands mat eller ikke-økologisk mat, jeg er ikke 100% prinsippfast, men nokså på G.

Gammel 12-10-16, 23:39   #52
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er veldig mye jeg ikke spiser, men jeg kaller det ikke mat-tabu. Bare ting jeg ikke liker smaken eller konsistensen på, eller dyr jeg ikke forbinder med mat.
Snegler og frosker er slimete greier som lever i naturen, og bare tanken på å spise insekter gjør meg kvalm. Hund, katt, hest og kanin er kjæledyr, og skjell, blekksprut, lutefisk og krokebolle er i slimetekategorien. Rå fisk er heller ikke mat etter min oppfatning, og elg, hjort, rådyr, rype rein og hval er ville dyr som kan få leve i fred uten å havne på mitt matbord.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 23:49   #53
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Tviler på at du fikk katt i Jurmala, nokon – når var det?

Eg veit ikkje kva det var. Bare at eg aldri har smakt sånt kjøtt verken før eller etter. Når det var - 2003 kanskje? 2004? Deromkring.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 23:54   #54
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kvalkjøtt fikser eg ikkje, men det skuldest og minne om ein stranda kval i fjæra der eg budde som barn og lukta av den.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-16, 00:14   #55
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jeg har spist alligator - det smakte som kylling med biffkonsistens, jeg tenker først og fremst på slanger.

Likte du alligator? Jeg synes det smaker godt.

Gammel 13-10-16, 00:15   #56
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Hund, katt, hest og kanin er kjæledyr, og skjell, blekksprut, lutefisk og krokebolle er i slimetekategorien. Rå fisk er heller ikke mat etter min oppfatning, og elg, hjort, rådyr, rype rein og hval er ville dyr som kan få leve i fred uten å havne på mitt matbord.

Du går glipp av masse god mat, jo.

Gammel 13-10-16, 00:24   #57
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Penisfisk!

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-16, 00:24   #58
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Også så stort og fint bilde, da gitt!.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-16, 00:39   #59
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Likte du alligator? Jeg synes det smaker godt.

Ja, jeg syntes det var godt. Det var med endel tilbehør, selve kjøttet smakte som kylling og det smaker jo ikke stort uten krydder og tilbehør.

Gammel 13-10-16, 00:43   #60
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Du går glipp av masse god mat, jo.

Det tviler jeg stekt på. Jeg lever i alle fall godt med "tapet".

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:31.