Sv: Plagg som dekker ansiktet - "norske" og "utenlandske"
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Takk, banana. Men da mener jeg altså fremdeles at det å bevege seg i offentligheten ikke kan (eller bør) omfattes av det å "delta i et arrangement". Det er ikke generelt forbudt å gå rundt i byen med tildekket ansikt, sånn som jeg tolker det du sier.
Bortsett fra det er jeg enig med deg i at dersom loven forbyr å dekke til ansiktet sitt i en bestemt sammenheng, så gjelder dette i utgangspunktet både niqab, finlandshette, masker, hjelmer og annet.
Jeg mener ikke nødvendigvis at det skal være forbudt å gå rundt med tildekket ansikt. Jeg er foreløpig litt usikker på hva jeg mener om et såkalt niqabforbud i det hele tatt. Men jeg grubler en del. Og jeg mener uansett at man ikke kan ha forskjellige regler for den ene eller den andre typen maskering, det mener jeg i allefall med den kunnskapen jeg sitter inne med nå uten at det ikke kan endres i fremtiden. Skal man forby niqab - det er jo det som er saken i media for tiden - må andre typer maskering også forbys. Og der maskering er forbudt allerede eller i de settinger man kan straffes for det bør også niqab behandles på lik linje. Derfor mener jeg at debatten kan og bør generaliseres til å handle om maskering og ikke enkelttyper av plagg.
Sist redigert av banana : 06-10-16 kl 15:56.
|