Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

"Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-16, 13:47   #1
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Ja, ein artikkel frå 2006 og ein artikkel som bestod av spekulative påstander som blei tilbakevist av forskarar i artikkelen eg lenka til etterpå.

Jada, artikkel fra 2006. Men tror du det har endret seg så mye?
Kan vi ikke snakke om at det å sykemelde seg/bli ufør også blir påvirket av sosial påvirkning/kultur?
Jeg synes det er dumt jeg ikke kan nevne det uten å bli fortalt jeg sprer fordommer.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-16, 13:54   #2
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Jada, artikkel fra 2006. Men tror du det har endret seg så mye?
Kan vi ikke snakke om at det å sykemelde seg/bli ufør også blir påvirket av sosial påvirkning/kultur?
Jeg synes det er dumt jeg ikke kan nevne det uten å bli fortalt jeg sprer fordommer.

Det har vore ei omlegging av heile sjukelønnsordninga i 2011, så viss du ser på dei tabellane eg har limt inn over i tråden, er det ein markant nedgang etter denne omlegginga. Når det er gjort store endringar på systemnivå, vil eg påstå at såpass gamle oppslag er lite relevante i dag. Særleg når dei endringane som er gjort adresserer akkurat dette problemet. Det er god grunn til å tru at både det som foregår i dialogmøter og det som foregår i NAV kontroll rammer akkurat denne gruppa. Dette er eit problem som det er satt inn veldig mange tiltak mot. Og all den tid sjukefråveret er redusert etter 2011 er det grunn til å tru at problemstillinga har gått ut på dato.

Når det gjeld dette med at uførhet går i arv, handler det vel så mykje om arvelige sjukdommer, som miljøpåvirkning.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-16, 14:06   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når det gjeld dette med at uførhet går i arv, handler det vel så mykje om arvelige sjukdommer, som miljøpåvirkning.

Vet du dette? Rent intuitivt vil jeg tenke at sosial arv spiller inn her uten at det gjør at man skal tenke at det er noe lettere å unngå for den det gjelder.

Gammel 23-09-16, 14:23   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er jeg usikker på om stemmer. Jeg vet at datagrunnlaget er tynt når man ser på egen familie og slekt, men der er det helt klart at uførheten har gått i arv, mens årsaken til uførheten har ingen arvelige årsaker. I hvert fall ikke som blir uttalt.

Det er jo også et par bygder i Nord-Norge som har vært fremstilt som skrekkeksempler på dette med sosial aksept for uførhet, hvor en forunderlig mye større del av lokalsamfunnet er uføretrygdet enn ellers i landet. Da stiller jeg spørsmål ved om det er så mange flere som er syke, og mistenker at det heller er lettere å problematisere egen sykdom nok til at man blir ufør når det samme gjelder så mange andre.
https://www.nrk.no/dokumentar/uforeb...gen-1.12526689

Gammel 23-09-16, 14:55   #5
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Dette er jeg usikker på om stemmer. Jeg vet at datagrunnlaget er tynt når man ser på egen familie og slekt, men der er det helt klart at uførheten har gått i arv, mens årsaken til uførheten har ingen arvelige årsaker. I hvert fall ikke som blir uttalt.

Det er jo også et par bygder i Nord-Norge som har vært fremstilt som skrekkeksempler på dette med sosial aksept for uførhet, hvor en forunderlig mye større del av lokalsamfunnet er uføretrygdet enn ellers i landet. Da stiller jeg spørsmål ved om det er så mange flere som er syke, og mistenker at det heller er lettere å problematisere egen sykdom nok til at man blir ufør når det samme gjelder så mange andre.
https://www.nrk.no/dokumentar/uforeb...gen-1.12526689

Hva slags arbeidsmarked som finnes lokalt spiller også inn.

Gammel 23-09-16, 15:00   #6
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Interessant vending!

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hva slags arbeidsmarked som finnes lokalt spiller også inn.

Jeg har akkurat sett nærmere på tallene for egen hjemkommune, som har en del uføre, og veldig mange pendlere. Kommunen har lavere prisnivå enn en del nabokommuner, og høy tilflytting, og statistikken viser at mange av innflytterne er uføre eller har svært lav inntekt.

Så det behøver altså ikke være resultat av "ukultur" i kommunen, men at folk som har løs arbeidslivtilknytning har lettere for å hope seg opp et sted det er billig å bo, og dermed lettere å leve på lav inntekt.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-16, 15:30   #7
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Interessant vending!

Jeg har akkurat sett nærmere på tallene for egen hjemkommune, som har en del uføre, og veldig mange pendlere. Kommunen har lavere prisnivå enn en del nabokommuner, og høy tilflytting, og statistikken viser at mange av innflytterne er uføre eller har svært lav inntekt.

Så det behøver altså ikke være resultat av "ukultur" i kommunen, men at folk som har løs arbeidslivtilknytning har lettere for å hope seg opp et sted det er billig å bo, og dermed lettere å leve på lav inntekt.

Hvor/hvordan har du funnet tallmateriale til dette?

Gammel 23-09-16, 15:46   #8
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Hvor/hvordan har du funnet tallmateriale til dette?

Det var ikke jeg selv som fant det, men en venninne, og hun kontaktet kommunen. De har statistikk om demografi og levekår.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:03.