Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Mannen i gata" er oppskrytt

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-16, 17:57   #1
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Mannen i gata" er oppskrytt

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Dette er sikkert et dumt spørsmål, men la gå. Hvorfor har vi lekdommere? Jeg forstår ikke ordningen? Vi krever jo utdanning innen alle andre felt, også lov og rett, men ikke akkurat dette som er så avgjørende som det tross alt er?

Det er sikkert noen jurister her som kan svare godt på det. Men tanken fra gammelt av har vært at "allmennhetens rettsfølelse" skal være av betydning. Altså at hva du og jeg mener om rett og galt skal være like viktig som hva som står i lovbøkene. Jeg tror dette er en overlevning fra den tiden jurister og rettssystemet besto av folk som ble oppfattet som veldig langt fra allmennheten, slik at disse skulle kunne justere kursen.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-16, 17:59   #2
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lilletrille, her.

Det er sikkert noen jurister her som kan svare godt på det. Men tanken fra gammelt av har vært at "allmennhetens rettsfølelse" skal være av betydning. Altså at hva du og jeg mener om rett og galt skal være like viktig som hva som står i lovbøkene. Jeg tror dette er en overlevning fra den tiden jurister og rettssystemet besto av folk som ble oppfattet som veldig langt fra allmennheten, slik at disse skulle kunne justere kursen.

Ja, det er dette jeg ikke forstår. Vil vi virkelig at "mannen i gata" skal styre kursen, en ulærd? Når jeg ser hva enkelte av de folkene tyter ut av seg i kommentarfelt rundt om så er jeg livredd for at det er disse man skal risikere å møte på når det gjelder. Jeg vil tro mennesker med kunnskap også har større evne til refleksjon, mer avansert tenking og bruk av denne kunnskapen de tross alt har.

Jeg forstår det bare ikke.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-16, 18:15   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Kjenner at det er usmakelig at man nå går ut med navn og bilde på de tre meddommerene som frikjente. Man kan demonstrere og ta et oppgjør med praksisen, men som tidligere meddommer hadde jeg blitt utrolig såret om et slikt innlegg med navn og bilde hadde florert av meg på FB, uten at jeg hadde kunne forsvare meg.

Navnene på alle dommerne er jo helt offentlig informasjon; de er navngitt i dommen.

Ellers er jeg enig med Gaia: man får jammen stå for den dommen man har avsagt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:17.