|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Klar
|
Sv: "Mannen i gata" er oppskrytt
Det er sikkert noen jurister her som kan svare godt på det. Men tanken fra gammelt av har vært at "allmennhetens rettsfølelse" skal være av betydning. Altså at hva du og jeg mener om rett og galt skal være like viktig som hva som står i lovbøkene. Jeg tror dette er en overlevning fra den tiden jurister og rettssystemet besto av folk som ble oppfattet som veldig langt fra allmennheten, slik at disse skulle kunne justere kursen. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det er dette jeg ikke forstår. Vil vi virkelig at "mannen i gata" skal styre kursen, en ulærd? Når jeg ser hva enkelte av de folkene tyter ut av seg i kommentarfelt rundt om så er jeg livredd for at det er disse man skal risikere å møte på når det gjelder. Jeg vil tro mennesker med kunnskap også har større evne til refleksjon, mer avansert tenking og bruk av denne kunnskapen de tross alt har. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bedreviter
|
Navnene på alle dommerne er jo helt offentlig informasjon; de er navngitt i dommen. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|