|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hvor mye plass bør en idrett få ta?
Her har de spilt kamper hver uke i sesongen fra andre klasse, pluss 2-4 treninger og noen cuper.
|
|
|
#42 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor mye plass bør en idrett få ta?Jeg synes det er naturlig hensyn å ta når man VET at mange av gjestene er aktive i en felles aktivtet. Det være seg korps, turning eller fotball liksom. Lagidrett krever jo strengt tatt at alle tar et takk og bidrar, og sånn sett bør innstillingen være at forpliktelsene til lagkameratene er viktige.
|
|
|
#43 |
|
snur
|
Her starter seriespillet fra 9 år, ikke med tabeller og resultat men med oppsatte terminlister. Det er ikke så veldig mange kamper i sesongen synes jeg, 5-6 lag i pulja og dobbelserie.
|
|
|
#44 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Hvor mye plass bør en idrett få ta?Knerten har spilt seriespill siden siden 1. klasse med kamper nesten hver uke.
|
|
|
|
#47 |
|
By the Sea
|
Sv: Hvor mye plass bør en idrett få ta?Fotball er en sport/frididsaktivitet som tar plass på en helt annen måte enn andre aktiviteteter. Det er ikke kun fordi mange er med på det, og at det dermed gjelder mange. Sammenlignet med andre sprortsaktiviteter barna mine har vært med på (friidrett, taekwondo, badminton) har fotball tatt utrolig mye mer tid enn de andre. Hvorfor er det sånn? Trenger man å trene mye mer på fotball enn f.eks friidrett når man er i barneskolealder? I 4. klasse var vi vel på tre treninger i uka, + endel frivillige treninger, kamper og cuper i tillegg + vennskapskamper og treningskamper. Det var ikke rom for noe annet. Det blir på siden av diskusjonen, men jeg undrer meg sånn over dette. For min 5.-klassing som droppet ut av fotballen, er "fotballgutta" (hvor han tidligere hadde gode venner) blitt nærmest utilgjengelige sosialt, fordi så mange ettermiddager og helger er viet til akkurat denne fritidsinteressen.
|
|
|
#48 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hvor mye plass bør en idrett få ta?Som sagt: det er mye fint med fotball. Det er fint med samhold, lagspill og forventning. Det er supert å finne noe man brenner for og vil gjøre hele tiden. Men alt dette er mulig uten den enorme beslagleggingen av tid og ressurser som er tilfelle mange steder. Hos oss er det kun fotballen som skoleavslutning, foreldremøter og andre barns bursdag legges utenom. Ingen tar hensyn til treningstider eller samlinger for noen andre fritidsaktiviteter. Grunnen til det er selvfølgelig den store oppslutningen, og beslagleggingen av tid. Samt at jeg mener det er skapt et slags unntak for fotball, av klubbene. Om hun ene som danser ballett ikke kan komme gjør ikke det like mye som om hvis 12 av 15 gutter ikke kan. Jeg syns det er supert å ta hensyn og gjøre sitt beste for å være smidig så man får til både bursdag og kamper.
|
|
|
#49 |
|
Usedvanlig begavet
Alle de andre aktivitetene du beskriver er individuelle idretter. I slike er det i større grad opp til den enkelte hvor mye tid og krefter man velger å legge ned på trening eller i konkurranser. I en lagidrett, er det å være en brikke av noe større hele greia. Ergo så er det ikke ett fett om man stiller eller ikke. Felles opplevelser gir jo selvsagt også fellesskap og felles minner. Det betyr selvsagt ikke at man ikke kan ha relasjoner også utover fotballbanen, men jeg ser jo det også for Storesøster som rir, at hennes fritidsinteresser og relasjonsbygging primært foregår i stallen. Det er der hun "henger".
|
|
|
#51 |
|
Usedvanlig begavet
Er det noen andre lagidretter som er så tilgjengelige som fotball ofte er da? Jeg ser jo liksom for meg at hvis det var basketanlegg tilgjengelig på hver løkke, ville det også vært en mer utbredt idrett? De fleste andre lagidretter krever rett og slett noe mer tilretteleggelse enn fotball.
|
|
|
#52 |
|
|
Joa, de fleste sikkert, men det er også de som gjerne skulle vært i en bursdag men ikke føler at de kan pga kampmøtepress. Og de snakker gjerne ikke så høyt om det i lagsituasjonene. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Hvor mye plass bør en idrett få ta?Hos oss går bursdag foran kamper. Ingen sektfølelse her. Virker som alle er enige om det. Kræsjer det prøver man å låne spillere fra andre klasser/skoler (tre skoler, et lag) og hvis ikke det går flyttes kampen.
|
|
|
#54 |
|
Glad i frukt
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor mye plass bør en idrett få ta?Jeg er av de som blir overrasket over de av dere som lar barna velge idretten fremfor bursdager. Her må jeg da ha som utgangspunkt alder på barna mine, da jeg antar at synet mitt endrer seg noe når barna blir en tre-fire år eldre (har 2007-barn som referanse).
|
|
|
#55 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hvor mye plass bør en idrett få ta?Ja, idretten tar for mye plass, og spesielt fotballen. Det er fullstendig tullerusk at seksåringer trener to ganger i uka og 10-åringer tre, og jeg synes slett ikke det trenger å være kamper nesten hver helg slik det har vært her i flere år. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hvor mye plass bør en idrett få ta?Jeg er helt enig med Tallullah. Og jeg har unger på fotball og ishockey. Mine barn liker kamp, men kan bli stresset av presset om deltagelse. De har rett og slett stort behov for fritid utenom også. Jeg synes jeg ser min sønn velge idrett fremfor bursdag! Da hadde han sluttet, tror jeg.
|
|
|
#57 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Hvor mye plass bør en idrett få ta?Her er det aldri seriekamper i helgene, og vi ville nok prioritert bursdag foran fotball, men begge mine er jenter, det er kanskje mindre seriøst enn guttefotballen.
|
|
|
#58 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hvor mye plass bør en idrett få ta?Jeg merker at mange av de som svarer har yngre barn enn deg jeg har. Jeg ville nok svart "bursdag foran idrett" for noen år siden, men nå svarer jeg altså "høre med trener om de fremdeles klarer å stille lag" før man evt. velger bursdag". |
|
|
|
|
|
#59 |
|
snur
|
Men det er vel ikke noe nytt? Sånn var det når jeg spilte fotball for 25 år siden også.
|
|
|
#60 |
|
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Det er de ivrige og ambisiøse foreldretrenerne som drar i gang cuper og turneringer.
I mitt nærområdet er det motsatt, håndballen er kun for de som satser. Fotballen gir tilbud til absolutt alle!
Det er tydeligvis forskjell fra krets til krets, i min krets spiler de yngste aktivitetsturneringer frem til de er 9 år, dvs tre turneringer om båren og tre om høsten(her er det tirsdag som er turneringsdag, og alle lag spiller tre kamper i løpet av noen timer).
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|