Sv: Straffenivået for voldtekt av barn
Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.
Nå greide de å drepe en politimann under Nokas ranet da, hvilket, enten man liker det eller ikke, kasnskje er den mest alvorlige forbrytelsene du kan begå i et rettssamfunn, så det er kanskje ikke den beste sammenligningen.
Men generelt kan jeg jo være enig i at det ikke ser ut til at straffeutmålingen for vold og overgrep forholder seg til straffeutmålingen for andre typer straffbare forhold på en måte som er i tråd men rettsfølelsen til folk flest. Heller ikke min. Jeg tror imidlertid ikke at å øke straffen for voldelig kriminalitet er den samfunnsmessig mest hensiktsmessige måten å skape bedre balanse her. Jeg har til gode å se dokumentasjon på at lange straffer er godt for noe som helst.
Utdanning, behandling og, om nødvendig, forvaring for å beskytte folk mot seg selv og samfunnet mot dem er jeg for. Økt straff er jeg mot. Det å bare låse inn overgripere eller voldelige i f.eks 10 år i steded for 3 som straff er jeg ute av stand til å se at skal ha noen særlig positiv effekt.
Ben "criminal mastermind" Murphy
Måtte sjekke opp litt, har ikke fulgt med så godt på Nokas-saken. Du har rett, de som ble dømt for kun ran fikk 4 år som er betraktelig mindre enn de som også ble dømt for dødsfølgen. Men likevel er det det samme som man får for overgrep.
Det er jo klart at et samfunn må kunne gi en reaksjon på oppførsel som går ut over andre og et samfunn må også kunne beskytte seg mot de har en slik oppførsel. Fengselsstraff som det er nå er jo testet ut over flere hundre år og egentlig funnet ubrukelig, forbrytere er verre når de kommer ut og det hindrer egentlig ikke nye forbrytelser.
Når det er sagt: så lenge vi har det systemet vi har, så synes jeg at det må ha en sortering av alvorlighetsgraden på forskjellige forbrytelser som må stemme med folks rettsfølelse.
Men vi er vel stort sett enige tror jeg.