Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Jåleforumet

[Spinnoff] Hårfjerning - liv og lære

Jåleforumet Forum for hudpleie, hår, sminke, kropp mm.

Se resultatene: Kva for ein påstand passer best for deg?
Eg synest idealet om hårfjerning er kvinneundertrykkande og lar håret vokse 4 3,48%
Idealet er kvinneundertrykkande, men eg barberer armhule likevel når eg skal ut blant folk 6 5,22%
Idealet er kvinneundertrykkande, men eg barberer armar/leggar ute blant folk 25 21,74%
Idealet er kvinneundertrykkande, men eg gjer det likevel på grunn av personleg velvære 16 13,91%
Kroppshår er stygt/ekkelt/lite feminint og eg fjerner alt/mykje heile året 3 2,61%
Eg fjerner kroppshår, og meiner det har lite med kvinnerolle og forventningar å gjere 40 34,78%
Eg fjerner kroppshår fordi det er fint 16 13,91%
Anna. Spesifiser i tråden 5 4,35%
Deltakere: 115. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-16, 10:47   #1
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og lære

Jeg er ikke noe for andre religiøse sekter der kvinner må gå med f.eks. skjørt heller. De er det vel ikke mange igjen av heller - leste nettopp en lang reportasje om Smiths Venner, der kvinnene nå gikk helt vanlig kledd med bukser og hva slags hår de ville. Og jeg syns virkelig ikke en kleskode på en arbeidsplass kan sammenlignes med hijab på heltid.

Det er jo heller ikke sånn at hijab (niqab, burka) har vært noe alle muslimske kvinner har brukt "alltid". Noen steder har jo dette vært strammet kraftig til de siste årene, på grunn av mer konservativ tolkning av religionen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-16, 11:01   #2
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg er ikke noe for andre religiøse sekter der kvinner må gå med f.eks. skjørt heller.

Poenget til Kanina er vel at i Norge ikke muslimske kvinner gå med hijab, på samme måten som vi ikke barbere leggene. Da bør man jo regne hijab inn under samme kategori som barbering.

Selv tenker jeg at sosialt press/sosiale regler er umulig å unngå. Jeg måtte feks le da jeg så klipp fra Grease, hvor de to hovedpersonene hadde kledd seg opp (i hverandre sin stil) og hvor glade de ble. Må jo si at jeg også oppfatter det å kle meg på en spesiell måte er en veldig quick-fix på selvpresentasjon - typiske eksempler er jo nattravnene og brannvernledere.

Gammel 07-06-16, 12:53   #3
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Poenget til Kanina er vel at i Norge ikke muslimske kvinner gå med hijab, på samme måten som vi ikke barbere leggene. Da bør man jo regne hijab inn under samme kategori som barbering.

.

Villig til å vedde mykje på at en eventuell sanksjon ved manglande hijab er veldig mykje verre enn en "sanksjon" mot ubarberte leggar.

Gammel 07-06-16, 13:00   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er en totalt kvinneundertrykkende skikk, som er begrunnet med at menn ikke skal bli fristet.

Mens norske jenter vokser opp med press med motsatt fortegn. Unge jenter i dag lurer på om de noengang kan få seg kjæreste fordi de har kroppshår, hip dip (!) og ikke thigh gap. Er det virkelig noe bedre? Det er lett for oss som er voksne å tenke at vi gjør det totalt frivillig osv. men leser man litt på f.eks. Kvinneguiden, blir man fort ganske sjokkert, fortvila og sint over det kroppspresset unge jenter vokser opp med i dag. Og det bidrar vi til når vi omtaler kroppshår som ekkelt og usexy.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-16, 13:24   #5
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Spørsmålet er vel om kroppsidealer automatisk er kvinneundertrykkende, eller om det til en viss grad bare kan regnes som et ideal og uttrykk for kultur. Som voksen vet jeg jo godt at dersom jeg sluttet å barbere legger og armhuler hadde jeg nok sannsynligvis ikke fått kommentarer på dette. Og dersom noen hadde valgt å si noe, så hadde jeg nok tenkt mitt om dem.

Men det betyr jo ikke at de som er yngre enn meg eller i helt andre miljøer enn meg ikke føler et press. Jeg syns jo stadig vekk jeg hører om ting man bare må gjøre i forhold til utseendet og som jo "bare tar 5-10 minutter hver dag". Problemet er vel bare at dersom hver eneste lille kroppsdel skal ha 5-10 minutters oppmerksomhet hver dag, så blir det veldig mye tid til sammen. Det er vel kanskje det som bekymrer meg mest, den perfeksjonismen som en del driver med. Som innebærer veldig mye egenpleie, trening og komplisert kosthold som skal være laget fra bunnen av. Hva har de da tid til av andre ting? Jeg vil heller at mine barn bruker en halvtime på badet og halvannen til lesing/tegning/hobbyer enn to timer på badet.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-16, 16:35   #6
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er ikke noe for andre religiøse sekter der kvinner må gå med f.eks. skjørt heller. De er det vel ikke mange igjen av heller - leste nettopp en lang reportasje om Smiths Venner, der kvinnene nå gikk helt vanlig kledd med bukser og hva slags hår de ville. Og jeg syns virkelig ikke en kleskode på en arbeidsplass kan sammenlignes med hijab på heltid.

Det er jo heller ikke sånn at hijab (niqab, burka) har vært noe alle muslimske kvinner har brukt "alltid". Noen steder har jo dette vært strammet kraftig til de siste årene, på grunn av mer konservativ tolkning av religionen.

Og mange steder har det blitt mer utbredt med hijab som symbol på kulturell tilhørighet og identitet.

Jeg så et utrolig fascinerende program om kvinnekulturens historie på TV for noen måneder siden, hvor de viste hvordan klesplagg har blitt brukt til å symbolisere kvinners status og tilhørighet til menn gjennom alle tider nesten. Sånn sett er også skjørt og damesko en fortsettelse av den samme tradisjonen som har gitt opphav til hijab. Og barbering av kvinnehår er jo også en forlengelse av det kulturelle skjønnhetsuttrykket som er basert på at kvinner ikke er gode nok som mennesker hvis de ikke er feminine nok. Det er dette som er kvinneundertrykkende, slik jeg ser det. Ikke nødvendgvis det at det tar tid å barbere seg eller at man føler klesvalget begrenset hvis man ikke har hatt tilgang til barbersaker. Det også, for all del. Men på samme måte som med hijab, som slett ikke trenger å begrense livsutfoldelsen vesentlig for muslimske kvinner, er det den symbolske makten det har som er det problematiske.

Men jeg barberer altså villig vekk, og jeg ser ikke ned på muslimer med hijab heller. En jente på karateklubben til datteren min er akkurat like tøff og fri når hun gjør karate iført hijab, som det datteren min er (og som ifører seg kort skjørt etterpå). Prinsipielt er det jo faktisk en ganske stor forskjell på et kulturelt ideal hvor kvinner ikke skal friste menn, og et ideal hvor det er om å gjøre å til enhver tid se bra ut (og potensielt friste menn), selv når man er tre år (som nevnte bikini). Og vi må skille mellom hva som er subjektive, opplevde grunner til å følge en skikk, og hva som er den kulturhistoriske opprinnelsen. Vi går jo ikke rundt og tenker at nå skal jeg jammen friste menn, når vi barer leggene. Vi tenker at det vil se penere ut (men hvorfor trenger vi å se penere ut, da?). På samme måte tror jeg ikke muslimske foreldre ikler barna hijab for at de ikke skal friste menn, men for å signalisere kulturell og religiøs tilhørighet (at barn blir kledd mer og mer likt som voksne er jo ikke akkurat noe som er ukjent innen vestlig kultur heller).

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:56.