|
|||||||
| Jåleforumet Forum for hudpleie, hår, sminke, kropp mm. |
| Se resultatene: Kva for ein påstand passer best for deg? | |||
| Eg synest idealet om hårfjerning er kvinneundertrykkande og lar håret vokse |
|
4 | 3,48% |
| Idealet er kvinneundertrykkande, men eg barberer armhule likevel når eg skal ut blant folk |
|
6 | 5,22% |
| Idealet er kvinneundertrykkande, men eg barberer armar/leggar ute blant folk |
|
25 | 21,74% |
| Idealet er kvinneundertrykkande, men eg gjer det likevel på grunn av personleg velvære |
|
16 | 13,91% |
| Kroppshår er stygt/ekkelt/lite feminint og eg fjerner alt/mykje heile året |
|
3 | 2,61% |
| Eg fjerner kroppshår, og meiner det har lite med kvinnerolle og forventningar å gjere |
|
40 | 34,78% |
| Eg fjerner kroppshår fordi det er fint |
|
16 | 13,91% |
| Anna. Spesifiser i tråden |
|
5 | 4,35% |
| Deltakere: 115. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Fortynnet
|
Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og læreJeg er ikke noe for andre religiøse sekter der kvinner må gå med f.eks. skjørt heller. De er det vel ikke mange igjen av heller - leste nettopp en lang reportasje om Smiths Venner, der kvinnene nå gikk helt vanlig kledd med bukser og hva slags hår de ville. Og jeg syns virkelig ikke en kleskode på en arbeidsplass kan sammenlignes med hijab på heltid. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Leser
|
Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og lære
Poenget til Kanina er vel at i Norge må ikke muslimske kvinner gå med hijab, på samme måten som vi ikke må barbere leggene. Da bør man jo regne hijab inn under samme kategori som barbering.
|
|
|
#3 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Villig til å vedde mykje på at en eventuell sanksjon ved manglande hijab er veldig mykje verre enn en "sanksjon" mot ubarberte leggar.
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Mens norske jenter vokser opp med press med motsatt fortegn. Unge jenter i dag lurer på om de noengang kan få seg kjæreste fordi de har kroppshår, hip dip (!) og ikke thigh gap. Er det virkelig noe bedre? Det er lett for oss som er voksne å tenke at vi gjør det totalt frivillig osv. men leser man litt på f.eks. Kvinneguiden, blir man fort ganske sjokkert, fortvila og sint over det kroppspresset unge jenter vokser opp med i dag. Og det bidrar vi til når vi omtaler kroppshår som ekkelt og usexy.
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og læreSpørsmålet er vel om kroppsidealer automatisk er kvinneundertrykkende, eller om det til en viss grad bare kan regnes som et ideal og uttrykk for kultur. Som voksen vet jeg jo godt at dersom jeg sluttet å barbere legger og armhuler hadde jeg nok sannsynligvis ikke fått kommentarer på dette. Og dersom noen hadde valgt å si noe, så hadde jeg nok tenkt mitt om dem. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Sviiisj!!
|
Og mange steder har det blitt mer utbredt med hijab som symbol på kulturell tilhørighet og identitet.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|