Sv: Serieanbefaling: Skam
Jeg har de siste par dagene grublet på innspillet fra Filifjonka om at en ikke bør etterspørre politisk korrekte ungdomsserier. Jeg er enig i at ikke alt NRK-skapt skal være laget i oppdragerøyemed, men samtidig synes jeg definitivt at det skal være et element å løfte problemstillinger ungdommer sliter med og gjerne tilby gode rollemodeller blant karakterene. Det betyr ikke at moralen nærmest skal stå i veien for innholdet, eller at det skal gå foran kunsten. Men en av grunnene til at jeg elsker NRK er nettopp at de står for det ekte og autentiske i en plastikk-TV-verden.
Jeg digger at Noora er en sterk jente, og det at hun og de andre er nyanserte, tvilende og sammensatte figurer er det som skaper kvaliteten. Jeg liker også at de bevisst løfter fram tabuer og aktuelle problemstillinger og sånn sett ER laget i oppdragerøyemed, nærmest som bevisstgjøring, holdningsarbeid og riktig god underholdning i ett. Jeg ser ikke noe galt i det, og jeg synes det er det som er med på å skape kvaliteten, ikke hindre den.