Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Why can't girls code?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-16, 08:21   #1
mammaugla
Superduperaktiv

mammaugla sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Sv: Why can't girls code?

Jeg lo godt av den.

Jeg tror derimot ikke den er noe for min datter. (Som jeg riktignok tvinger til å gå på kodekurs til sommeren. Hun vil heller henge hjemme og se serier på mobilen.)

Når vi i nabolaget diskuterer fritidsaktiviteter til barna, legger jeg merke til at kodekurs og slike ting ofte dukker opp som alternativ hos gutteforeldre (selv om guttene ikke har vist et snev av kodeinteresse), mens det aldri kommer opp som tema hos jenteforeldre.
Jeg håper at hvis denne kampanjen (og andre kampanjer) kan nå noen voksne slik at de ikke setter begrensninger for sine jenter, men tilrettelegger og gir jenter tilbudet om å gå på kodekurs/kodeklubb.

Og selv om det har blitt mange damer innenfor IT de siste årene, er det fortsatt ikke heftig andel på teknisk side. Jeg synes forresten alle norske kampanjer rettet mot jenter og IT fokuserer mest på at du IKKE trenger å kode for å jobbe med IT, nesten så mye at de opprettholder "jenter-kan-ikke-kode-stempelet".

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-16, 08:25   #2
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mammaugla, her.

Og selv om det har blitt mange damer innenfor IT de siste årene, er det fortsatt ikke heftig andel på teknisk side. Jeg synes forresten alle norske kampanjer rettet mot jenter og IT fokuserer mest på at du IKKE trenger å kode for å jobbe med IT, nesten så mye at de opprettholder "jenter-kan-ikke-kode-stempelet".

Dette stemmer med mitt inntrykk også.

Jeg koder på 16. året og har alltid vært i mindretall kjønnsmessig. De få jentene jeg har jobbet med som har programmert har ganske raskt forsvunnet over i andre stillinger.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-16, 08:36   #3
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Dette stemmer med mitt inntrykk også.

Jeg koder på 16. året og har alltid vært i mindretall kjønnsmessig. De få jentene jeg har jobbet med som har programmert har ganske raskt forsvunnet over i andre stillinger.

Det er vel fortsatt et ekstremt misforhold i hvordan jenter og gutter sosialiseres akkurat på det feltet der. Jeg skulle veldig gjerne sett at like mange jenter som gutter fikk et hverdagslig-praktisk forhold til koding fra barnsbein av – det er jo ingen heksekunst. (Dessuten er det jo gøy!)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-16, 09:43   #4
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av mammaugla, her.

Dette er mitt inntrykk også.
Jeg har jobbet som utvikler i 14 år, og har nå gått over til en lederstilling. Vi har en del damer i bedriften, rundt 30 (av 120), og av disse igjen så er det 5 damer som er utvikler. Vi var 6 når jeg også drev med koding.

Jeg vet ikke hvordan man gjøre koding mer attraktivt for damer. Men det vil nok hjelpe på å få inn en tidlig forståelse både hos gutter og jenter.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:40.