Sv: Eksamen i 3. på vgs
Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.
De fleste i Norges land snakker en eller annen form for dialekt, og for de fleste av oss kan talespråket godt relatere seg til nynorsk - hvis man gidder. For mange tror jeg det heller er snakk om en selvforsterkende myte at nynorsk er vanskelig (litt som matte, i så måte). I min tid var det tvert i mot snakk om at på vår bokmålsland-skole ville det lønne seg karaktermessig å ha nynorsk som hovedmål dersom man behersket det rimelig godt, fordi det ble lagt mindre vekt på små språkfeil i hovedmålet enn i sidemålet (det ville være lettere å ta 6-eren i sidemål hvis man lå på 5 i begge, og byttet hovedmål. ble det sagt). Men mulig det også var en myte, testet det ikke ut.
Nå har jeg allerede stappet inn i knollen til ungene at "INGEN snakker nynorsk eller bokmål! Det er skriftspråk!". Så tar vi det derfra. Mens vi flisespikker på skjino og skjøtt-glipper. 
Det var sånn før, men i den gjeldende læreplanen går det klinkende klart fram at forventningene til språkføring er det samme på både hoved- og sidemål. I praksis er det muligens litt forskjell, men ikke så mye at jeg ville anbefalt elever som er gode i nynorsk å bytte hovedmål.
Ellers kan det være ganske farlig å anbefale elever å bruke dialekten som hjelp. Jeg er fra Nord-Norge og snakker bymål som de fleste elevene mine. Erfaringen min er at bruker de dialekten her aktivt får de dessverre mye mer feil enn de får riktig språk. Blant annet skriver de da "nu" i stedet for no/nå, og det er jo en kjempeblemme.