Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

En lang rekke spørsmål om stell av bunad

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-16, 19:57   #11
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: En lang rekke spørsmål om stell av bunad

Hvis du har sølvpuss av et eller annet slag, så går det an å pusse forsiktig ved hjelp av klut, q-tips og tildekking av stoffet - da slipper du å sprette hektene av. Jeg er lat, så jeg bruker a) sånn pusseklut som du ikke har, men som du selvsagt skal skaffe deg etter 17. mai , og b) sånn sølvpuss som jeg bruker til sølvtøyet. Husker ikke hva det heter, men det er en høy beholder med flytende "sølvpuss" som jeg hiver et par-tre skjeer ned i om gangen, og så vasker jeg det bare etterpå. Ingen gnikking. Hvis du har noe lignende som det i hus, så heller jeg altså bittelitt av det i en liten skål, og så dypper jeg q-tipsen nedi før jeg gnis på hektene. Det er det jeg synes fungerer aller best.

Har du ikke det, så er antagelig salmiakk/zalo-tipset noe å prøve. Jeg hadde også da prøvd meg frem med q-tips på hektene som er sydd fast.

Jeg lager pappskiver som jeg skyver under hektene for å beskytte bunadsstoffet - kaster de etter hver bruk, tar 10 sek. å lage.

Darth er aktiv nå   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:44.