Sv: Har dere vært i Harry Potter-verden i Florida?
Opprinnelig lagt inn av HSJ73, her.
Vi skal dit i sommer, men jeg blir så forvirret når det gjelder hvordan parkene er delt opp. Er det to parker; Harry Potter-parken og Universal Studios? Som liksom er koblet sammen ved hjelp av Galtvort-ekspressen? Vi skal bruke en full dag i én park, og det koster jo helt vilt mye (NOK 6300,- for oss 5 for én park i én dag, tror jeg vi kom fram til!). Og etter som jeg forstå, bør vi kjøpe pass til begge to? Kan noen forklare meg opplegget?
Og hvordan får man maksimalt ut av dette til minst mulig penger?
Hilsen forvirret
Det er to parker rett ved siden av hverandre: Universal Studios som har Diagon Alley og togstasjonen King´s Cross. Universal Islands of Adventure som har Hogwarts, Hogsmeade og Hogsmeade station. Man kan enten rusle fra den ene til den andre parken (type fem minutter) eller kjøre Hogwarts Express. Begge parkene har mye annet også.
Det koster temmelig vilt mye.
Vil man bare gå i en park, anbefaler jeg absolutt Islands of Adventure. Men begge er bra. Er man Harry Potter-fantast bør man ha kombibillett og se begge.
Jeg anbefaler å ha express-pass til alle som har noen som helst interesse av å kjøre noe. De er dyre, men betraktelig billigere om dere forhåndskjøper. Sparer en zillion timer i kø og er egentlig eneste måte å få testet litt av det meste. De er upersonlige, så om dere f.eks har to pass kan dere bytte på dem.
De aller største attraksjonene, bl.a de to største Harry Potter-ridesene kan man ikke bruke express pass på. Den ene (den i slottet) har en ordning med single rider-kø: De som kan kjøre alene uten å sitte med gruppa si har egen kø og brukes som vognfyll, hver vogn tar fire personer. Det anbefales; vognene er slik designet at du egentlig ikke har noen opplevelse av å sitte sammen uansett. Da snakker vi 10-20 minutter kø fremfor 45-120 minutter i den ordinære køen. Riden i Gringottsbanken må man køe for, men om dere stikker innom den sent på kvelden bruker det å være helt overkommelig. Midt på dagen er det stort sett 90 minutter kø og sånn.