Sv: Bøker lest i 2016
Januar:
1. Historia om det nye navnet - bind 2 i Napoli-kvartetten av Elena Ferrantes. Likte denne enda bedre enn bind 1, og synes den nynorske oversettelsen er et stort pluss.
2. Bienes Historie av Maja Lunde. Denne skremte rett og slett vannet av meg, men var veldig bra.
3. Havboka av Morten Strøknes.
Februar
4. All the light we cannot see av Anthony Doerr. Nydelig, medrivende, hjerteskjærende. Om krig, kunnskapstørst og å prøve å gjøre det gode.
5. De urolige av Linn Ullmann. Overraskende medrivende.
6. Slåttekar i himmelen av Edvard Hoem. Veldig fin bok men ikke like gripende som Mors og fars historie som jeg leste for mange år siden. Med unntak av Havboka var alle bøkene jeg har lest i år julegaver. Kanskje på tide å begynne å ønske seg bøker til bursdagen...?
7. Hvitt hav av Roy Jacobsen. Krig igjen, og hav igjen.
Mars
8. Svøm med dem som drukner av Lars Mytting. Storslått fortelling. Og jammen ble det krigen igjen, og havet igjen.
9. En sjøens helt 1, Skogsmatrosen av Jon Michelet. Det sa seg på en måte selv at jeg måtte gå løs på denne. Hav og krig så det holder. Spennende og usentimental. Veldig bra synes jeg. Har begynt på nr 2.
10. En sjøens helt 2, Skytteren av Jon Michelet.
April:
11. De som flykter og de som blir igjen, tredje bind I Napolikvartetten, av Elena Ferrante. Fortsatt veldig bra, men oppleves som mindre original og uventet enn de to første.
12. En sjøens helt 3, Gullgutten av Jon Michelet. Jeg tenker at dette er et virkelig storslått minnesmerke over en del av krigshistorien jeg egentlig kjente lite til før jeg startet lesinga.
13. Brooklyn av Calm Toibin. Irsk migranthistorie. Ikke veldig original men fin og stillferdig.
14. The Handmaid's Tale av Margaret Atwood. Veldig bra. Men jeg er virkelig ikke noe særlig god på dystopier. Jeg blir så satt ut...
15. Sant nok av Kristin Bjørn. Novellesamling. Bra nok.
Mai:
16. Ingrid Winters makeløse mismot av Janne Drangholt. Nytt forfatterbekjentskap for meg. Syntes boka var ganske morsom, men litt frustrerende. Mulig at trøblete hussalg og kranglete kollegaer føltes litt for nært opp til virkeligheten. :knegge:
17. The Witches of Cambridge av Menna van Praag. Chicklit for akademikere. Veldig lett men underholdende og akkurat det jeg trengte for å gjenoppdage Cambridge denne uka. Bonus for introduksjon til deilig italiensk kafé som finnes i virkeligheten viste det seg.
|