|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#82 |
|
Shake it out!
|
Sv: Må vi forsøke å forstå alt?
Jeg er ikke uenig I det heller. Jeg kjenner jeg er genuint interessert i å få vite mer om det også. Jeg synes jo egentlig kulturer og kultirfordkjeller er ekstremt spennende. Jeg bare trigger noe så inm I h.... negativt av barn som blir gravide før de er tenåringer.
|
|
|
#83 |
|
Shake it out!
|
Jeg vil anta at en 17-18 åring som gjør en 15-åring gravis risikerer å bli tiltalt for sex med mindreårig. Jeg mener å ha lest en sak om akkurat det. Og jeg vil anta at man ville ha gjort ting for å hindre forholdet ja.
|
|
|
#84 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Må vi forsøke å forstå alt?Jeg vet om tilfeller hvor person under 16 har blitt gravid med partner over 16 men har ikke hørt om systematisk skjerming i særlig grad? Blir en 17 åring som gjør en 15 åring gravid automatisk anmeldt av det offentlige? |
|
|
|
|
|
#85 |
|
maler
|
Nei. Men det går en grense et sted. 18 år og 15 år er mer problematisk.
|
|
|
#86 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Må vi forsøke å forstå alt?Fullstendig annet tema, men relevant for diskusjonen om det å forstå kan gjøre det enklere å endre. Og i denne saken er vi hvalfangstnasjoner barbarene. Litt lang artikkel, men jeg anbefaler likevel å skumme gjennom den, og særlig se på kommentarene. Når jeg leser dem ser svarene fra færøyingene logiske ut; kampanjene virker ikke, hvorfor prøver ikke Sea Shepherd seg på saklig dialog. Mens de som står på andre siden tydeligvis mener barbarene er gale:
|
|
|
#87 |
|
Shake it out!
|
Sv: Må vi forsøke å forstå alt?Jeg er enig i den strategien med å rolig og saklig orientere om norsk lov og plassering atskilt med samvær under tilsyn. Om hun ønsker det.
|
|
|
#88 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Må vi forsøke å forstå alt?Joda, jeg tror vel de fleste forstår hvordan dette er, men ut fra det er det fortsatt like enkelt å se galskapen i det. Og har vi muligheten til å sette en stopper for dette, så gjør vi selvsagt det. Jeg synes heller ikke det er noen automatikk i at en voksen mann fortsatt skal ha kontakt med barnebruden sin om hun ønsker det. Grunnleggende psykologi sier mye om dette med overgriper og offer. Og disse små jentene får hele sin identitet frarøvet ved slike ekteskap. Vi trenger profesjonelle folk til å hjelpe dem, og kanskje også ta avgjørelser de overhode ikke er i stand til selv. Vi snakker tross alt om barn ned i 11 års alder. |
|
|
|
|
|
#89 |
|
Glamorøs
|
Jeg leste en artikkel i går hvor bufdir og Redd barna uttalte seg. Virket som de hadde et system for å fange opp og følge opp disse tilfellene. Hun på 14 som det var endel skriverier om for en tid tilbake er skilt fra mannen. Alle jenter under 16 år flyttes fra mannen i Norge.
|
|
|
#90 |
|
Men først, kaffe!
Ja, og det er bra. Jeg har tro på at de som jobber med dette blir mer proffe ettersom problematikken har dukket opp, og jeg er helt enig at hver enkelt tilfelle skal få individuell oppfølging. Disse barna fortjener det beste, og omsorg der de blir hørt sett og hjulpet til normale liv. |
|
|
|
|
|
#91 |
|
Glamorøs
|
Sv: Må vi forsøke å forstå alt?Jeg tenker at det tross alt er bra at de jentene har kommet hit, slik at de kan få hjelp og et selvstendig liv, framfor å bli ditsjet alene et sted på veien av ektemannen. Så må vi bare fortsette å jobbe for at mottaksapparatet har kunnskap nok, og ikke minst ressurser nok, til å følge opp på en god måte slik at jentene føler seg trygge. Det er jo en helt skrekkelig trist situasjon.
|
|
|
#92 |
|
Borte
|
Sv: Må vi forsøke å forstå alt?Jeg skrev særoppgave om patriarkalske samfunn på videregående, tok mellomfag i familiesosiologi og har siden den gang lest masse om blant annet barn og kvinners stilling, familiekulturen og da også arrangerte ekteskap. Jeg syns det er så rart at vi får store medieoverskrifter og masse engasjement først nå. Visste ikke folk om dette her før? Visste vi om det, men må se det eller oppleve det i vårt eget land for å engasjere oss? Dette er virkelig ikke nyheter, og de som tror det må være fastboende i egen navle. Det er vel det som er noe av Fugellis poeng også. Engasjement basert på magefølelse og sin egen kulturelle moral blir ensidig og fordomsfull, og man får sjelden forandret på noe om man er ensidig og fordømmende. Engasjement som er tuftet på kulturforståelse og kunnskap vil kanskje føre til at man får en tilnærming som kan føre til faktiske endringer.
|
|
|
#93 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Må vi forsøke å forstå alt?Vi bor i vår egen navle ja. Heldigvis ikke alle. |
|
|
|
|
|
#94 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Må vi forsøke å forstå alt?Men klart vi har visst om det! Mange har jo støttet organisasjoner som aktivt jobber mot at dette skal skje. Men tross alt, det blir jo en ny problemstilling når de kommer til Norge og vi faktisk aktivt kan gå inn og redde de det gjelder. Nyheter vil jo alltid stå nærmest det som skjer i egne nærområder, slik er det verden over. |
|
|
|
|
|
#95 |
|
Glamorøs
|
Sv: Må vi forsøke å forstå alt?Veldig godt skrevet, Røverdatter. Jeg har tenkt en del på dette med straffeforfølgelse av menn som er gift med mindreårige. I de aller fleste tilfellene er mennene også svært unge, ofte bare noen år eldre enn jentene. De har giftet seg i land hvor det enten er lov, eller hvor man lett kan få fritak fra loven. Ergo ser jeg ikke at dette kan straffeforfølges i Norge. Det man kan, og bør gjøre selvfølgelig, er å hindre ekteskapet å fortsette på norsk jord, og drive opplysningsarbeid om hvorfor dette er en skikk som må endres.
|
|
|
#96 |
|
Dragedytteren
|
Jeg mener man regner ca fire års aldersforskjell som å være innenfor, fordi man kan sies å være omtrent like modne.
|
|
|
#97 |
|
Borte
|
Ja, helt enig. Fordømmelsen vi ser nå gjør ingenting godt for de jentene som er i denne situasjonen.
|
|
|
#98 |
|
Shake it out!
|
Poeng. Det er virkelig bedre at de kommer hit og får hjelp.
|
|
|
#99 |
|
Fortynnet
|
Sv: Må vi forsøke å forstå alt?Det er jo ikke sånn at ikke vi har visst om at altfor unge jenter rundt om i verden blir utsatt for ekteskap og barnefødsler. Hva som skjer når de kommer til Norge, og at norske myndigheter ikke har vært klare på at en fjortenåring på vei til å bli tobarnsmor skal ha de samme rettighetene som andre fjortenåringer i Norge når det gjelder å være et barn selv, er en sak for seg. Sist redigert av Filifjonka : 04-02-16 kl 16:22. |
|
|
|
|
|
#100 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Må vi forsøke å forstå alt?Det er innlysende, at ved å forsøke å forstå og å finne bakgrunnen for en eller annen for oss uforståelig og avskyelig handling - vil det være lettere å kunne forebygge at det skjer igjen. Det være seg om handlingen er kulturbetinget, religiøst betinget, politisk betinget osv.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|