Sv: Bruk av lue innendørs
Opprinnelig lagt inn av Myria, her.
Det er da mye vi gjør som ikke har noen logisk grunn, men gjøres fordi det signaliserer høflighet/respekt. Ville du reagert om forloveren din kom i bryllupet ditt iført joggebukse og utvasket T-skjorte? Hva med i begravelse? De fleste ville nok synes dette var uhøflig selv om bryllupet ikke blir mindre hyggelig om man ikke pynter seg og den døde ikke bryr om antrekket til de sørgende.
Ja, tidene forandrer seg. Noen regler om skikk og bruk er høyst reelle fortsatt (som at man pynter seg i bryllup m.m.), mens andre naturlig har gått ut. Og der er det jeg mener at regelen om ikke lue innendørs er en utdatert regel, siden lue ikke lenger bare er et uteplagg, men også et moteplagg, og slik har det vært i minst en generasjon nå. Den første generasjonen av innendørs luebrukere har blitt voksne, og er etterhvert de som definerer reglene. Det er heller ingen som tviholder på at man skal bukke og neie lenger, eller at man skal tiltale fremmede voksne med "De" (det vil si, jeg har faktisk vært borti voksne som absolutt skal ha barnet sitt til å ta meg i hånda og bukke/neie når de sier takk for maten, noe jeg synes er forferdelig kleint, oppstyltet og unaturlig). Mens at det er ekstremt uhøflig å tenne en sigarett inne på besøk hos andre er en forholdsvis ny regel innen skikk og bruk, som ikke gjaldt da jeg var barn. Det samme med diskriminerende ordbruk, og uanmeldt besøk, ting som var helt akseptert og vanlig før.
Sist redigert av My : 14-01-16 kl 09:50.
|