|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Hvor er de fornuftige hen?
Absolutt! Og samtidig så betyr det at man uttaler bekymring for utfordrinene på ingen måte at man ikke samtidig ser sårbarheten til gruppen.
|
|
|
#3 |
|
Travelt opptatt
|
Det er jo akkurat det som blir sagt i forbindelse med nyttårsangrepene, både i Køln og Helsinki, og jeg klarer ikke å fatte hvordannoe slikt foregår. Man skal ha et ganske skrudd kvinnesyn når man planlegger å angripe kvinner. Og når man er så langt ute å kjøre tror jeg faktisk den type kurs som er nevnt tidligere her kan funke. Jeg har undervist nyankomne innvandrere, og på en del områder er det mange som har helt vanvittig kunnskapsmangel om enkle ting og saker. Hvordan kroppen er bygd opp og fungerer, f.eks.
|
|
|
#4 |
|
maler
|
Kan man tenke at et sånt skrudd kvinnesyn er noe av den skaden de kommer med? Jeg tror ikke det er bra å være så naive at vi lukker øynene for at sånt finnes, samtidig som vi heller ikke må ha så stor tro på mennesket at vi tenker at dette er noe de har valgt selv etter å ha tenkt seg om. Det finnes ingen unnskyldning for den typen handlinger. Likvel må vi være klar over at krig og kulturell påvirkning på unge menn uten familie kan føre til noe sånt, og da må vi behandle disse tenåringene med det i bakhodet. De kan bli gode borgere og få gode liv eller det kan gå virkelig galt, og i det regnskapet har vi mulighet til å pårvirke ganske mye.
|
|
|
#5 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Hvor er de fornuftige hen?Finnes det bra nok og store nok nettverk til å ta imot alle disse ulike sjebnene på en god måte? Jeg greier ikke helt å la vær å sammenlikne med nordmenn med traumer i bagasjen, som har fått både umiddelbar og langvarig (og mye) hjelp, og som likevel sliter skrekkelig. (Og det helt uten å måtte navigere i en helt ny kultur samtidig, uten familie og nettverk rundt.) |
|
|
|
|
|
#7 |
|
This is normal!
|
Sv: Hvor er de fornuftige hen?Jeg ser at det er flere enn meg som sitter med et ubehag i forhold til hvordan vi oppfatter at det har skjedd et skifte i flyktningedebatten i forbindelse med de helt uakseptable overgrepene som har skjedd den siste tiden. Men f.eks. dette innlegget i tillegg til bl.a. Milfrids er ett av dem som gjør meg urolig:
Vi vet ikke hva som har skjedd i Köln og Helsinki enda. Vi vet ikke om dette var koordinert/planlagt mellom flere hundre eller opptil 1000 menn i Köln. Vi vet ikke nasjonaliteten til overgriperne. Det vi vet er at det har skjedd noe helt uakseptabelt, som vi må sette inn flere og bedre virkemidler for å bekjempe. Og vi har lenge visst at det er behov for å ha tiltak overfor nyankomne flyktninger for at de skal bli kjent med norske verdier og holdninger og hva de innebærer i hverdagen. (Det er jo ikke uten grunn at UDI eller hvem det nå er har finansiert disse kursene på mottakene som jeg og andre har referert til tidligere.) Vi har også sett over tid at det er en skjevhet i forhold til hvem som klarer å ta seg fram til Europa fra krigsrammede områder, og at det ligger utfordringer i dette. Men at hendelser som vi fortsatt vet lite om skal gi det jeg ser som et stort stemningsskifte, skremmer meg. Når jeg skriver dette, innebærer ikke det at jeg ikke tar problemene som ligger der på alvor.
|
|
|
|
#8 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Foreløpig rapport:
|
|
|
#9 |
|
This is normal!
|
Det er da ingen som er uenige i at dette er uakseptabelt. Selvfølgelig er det det. Spørsmålet er jo hvilke konsekvenser det skal få utover støtte og oppreisning til ofrene og straff (og forhåpentligvis en form for "forbedringsprogram") for overgriperne. Jeg synes det er f.eks. det er vesentlig hvis det viser seg at overgriperne er fra Algerie og Marokko når dette brukes som argument for å gjøre det nesten umulig for syriske 14-17-åringer å søke beskyttelse i Europa for de er potensielt tikkende bomber. Jeg synes Polyanna viser dilemmaene i dette godt i det hun skriver her:
|
|
|
|
#10 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Nei, jeg ser heller ingen som har argumentert for dette her?
|
|
|
#11 |
|
Epikur
|
Alle som bedriver gruppevoldtekt (på russetreff, på nachspiel, på festival eller hvorsomhelst) har et skrudd kvinnesyn. Alle som voldtar noen har et skrudd kvinnesyn/menneskesyn. At noen i flokk kommer til enighet om å forulempe og skade andre er så fjernt fra meg, jeg forstår det liksom ikke helt.
|
|
|
#12 |
|
Leser
|
Tja. Hvis man er interessert i historie så vil jeg si at mange "normale" mennsker kan opptre veldig spesielt gitt de "riktige" omstendighetene. Overgrepene i Køln er forferdelige og grusomme, men jeg opplever de ikke som "unike" i den forstand at dette er noe helt spesielt og nytt. (gitt vide historiske og geografiske rammer)
|
|
|
#13 |
|
This is normal!
|
Nettopp. Også etnisk norske gutter har gjort dette. Det betyr ikke at det ikke skal tas på alvor i forhold til den store tilstrømmingen av flyktninger vi opplever nå, siden Norge er kommet lengre enn de fleste land når det gjelder syn på kvinner og deres rettigheter. Jo større innslag utenfra og særlig fra patriarkalske samfunn (eller hva man skal kalle det), jo viktigere er det å ta tak i dette på en god måte.
|
|
|
|
#14 |
|
This is normal!
|
Jeg tror det var særlig setningen hos Esme som jeg har uthevet og alle "Enig!" etterpå - noen med diverse kommentarer bl.a. med påstander om Kölnhendelsene - som gjorde at jeg skrev mitt første innlegg. Nå har Esme skrevet innlegg etterpå som har nyansert hva hun mener. Men det jeg har uthevet innebærer å endre asylinstituttet og straffe en gruppe (unge menn) for en forbrytelse de ikke har gjort. Når alle plutselig er enige i dette, er det veldig rart. Det samme skiftet har jo skjedd utenfor FP, så jeg hadde kanskje det i bakhodet når jeg reagerte som jeg gjorde? Og som jeg skrev i første innlegg: Jeg var faktisk usikker på hvorfor jeg fikk den "ekle" følelsen, og jeg har ikke fått ryddet opp i tankene mine helt enda.
|
|
|
|
#15 |
|
Mother of Dragons
|
Det er jo ingen som helst tvil om at gruppevoldtekter er mer vanlig i machokulturer enn mer likestilte samfunn. Det er absolutt ikke begrenset til muslimske samfunn, bare jamfør India for eksempel. Gruppevoldtekter på det nivået har faktisk ikke vært et skandinavisk problem.
|
|
|
#16 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Men hvorfor være uenig? Det eneste som har blitt skrevet er jo at det er et problem at det kommer så mange unge menn samtidig, og at man er bekymret for at det ikke blir lagt ned nok arbeid for å følge dem opp etter at de har kommet til landet. Jeg tenker da på bearbeiding av traumer, tilstrekkelig opplæring i norsk språk og samfunnsliv, hjelp til å få arbeid osv. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
I boka til Bitsch og Kruse om voldtekt (2012) har de et eget kapittel om gruppevoldtekt, forstått innenfor rammen av såkalte "mannsfellesskap". Gruppevoldtekt er selvfølgelig en veldig ekstrem handling, men perspektivet er interessant, synes jeg. De henviser til forskning som viser at "sexlyst ikke er helt uten betydning", men at det sannsynligvis ikke er den primære drivkraften i gruppevoldtekt. Elementer som trekkes frem er blant annet det rituelle preget en gruppevoldtekt kan ha for båndene innad i gruppa; sex brukes "til å skape og gjenskape maskulinitet og mannlighetsfølelse mellom de som deltar"og mange menn som er dømt for gruppevoldtekt forteller at de latet som om de hadde seksuell motivasjon for overgrepene, mens anseelsen fra de andre gruppemedlemmene var den egentlige motivasjonen. Videre er det selvsagt de typiske tingene, som at ofrene objektiviseres eller at de "bare har det litt gøy" (noe som av og til også blir brukt som formildende omstendighet i retten |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|