Sv: Aldersgrense på stjerneskudd
Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.
Poenget mitt var som følger: Om forskriften kun gjelder ved salg¹, så er det lovmessig sett fritt fram for å la unger holde på med stjerneskudd, rakettbatteri og ellers andre ting som er lov å selge til personer uten spesiell autorisasjon. Uavhengig av alder. Uavhengig av om voksne ansvarlige følger med eller ei.
Hvis så er tilfelle, er jo artikkelen i HI ganske misvisende. Det er aldersgrense for å kjøpe stjerneskudd - ikke for å bruke det.
Kanskje Din Side heller skulle lage en ny artikkel? "3-åringer kan fyre opp raketter som bare 18-åringer får lov til å kjøpe" vil vel være en passende tittel?
---
¹ Jeg kan ikke se annet enn at forskriften gjelder for aktører som driver med salg av pyrotekniske artikler: "Forskriften gjelder pyrotekniske artikler, krav til markedsdeltakere som bringer pyrotekniske artikler i omsetning eller gjør pyrotekniske artikler tilgjengelig på markedet, og krav til samsvarsvurderingsorganer." Definisjon av markedsdeltakere: "markedsdeltakere: produsenten, importøren og distributøren"
Det kan selvsagt være det finnes andre lover eller forskrifter som også regulerer disse forholdene, men det har jeg ikke oversikt over.
Nja, jeg tolker det slik at alderen for lovlig erhvervelse av stjerneskudd (og fyrverkeri) også er alderen for å bruke det uten "ansvarligere" oppsyn til stede? Så en 12-åring er da regnet som i stand til å håndtere små stjerneskudd uten voksentilsyn, og har dermed også lov å kjøpe dem selv? Yngre barn må gjøre det under tilsyn, og har dermed heller ikke lov å kjøpe dem selv? Lovverket er strengere for fyrverkeri, så vidt jeg kan se? Da må man være 18 år for å både kjøpe og bruke?
Uansett, klart artikkelen er noe misvisende, det gjelder jo det meste i såpass tabloid fremstiling. Jeg har uansett ikke sett noe som tilsier at det ikke er greit at barn under 12 år holder stjerneskudd under voksentilsyn.