Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste
I mitt miljø (i mangfoldige Oslo indre by) går også de fleste barna i kirken og syns det er koselig, deriblant min egen sønn. Noen er kristne på ordentlig, noen er julekristne, non er ikke kristne og atter noen er ikke engang religiøse. Det er ingen motsetning i det, og et ønske om at det skal finnes et godt, like "feststemt" alternativ. Skolen vår har gått fra å ha et alternativ som kun ble beskrevet som et "alternativ" og ingen visste hva det inneholdt på direkte spørsmål til å nå ha en viss beskrivelse av alternativet, selv om det høres kjedeligere ut enn å gå i kirken. Sikkert fordi det foregår på skolen, mens kirken innebærer å gå en tur til et annet sted, med juletre, sang og orgel.
Jeg syns ikke det er en voldsom julegudstjenestemotstand her inne, men det er mange som er bevisste på at det skal finnes gode alternativer, og det er noen som er prinsipielt i mot forkynning i skolen.
Og ja, brungrumset kaster seg på. Men det betyr selvsagt ikke at flesteparten av dem som sender ungen mer eller mindre bevisst i kirken tilhører brungrumset. På ingen måte.