Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-15, 01:29   #11
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Eg bake ikkje så mykje men pepperkaker, julemenn, Berits brune pinner, Sarah Bernard og tørrvafler i tillegg til gjærbakst. Men eg har lyst bake cookies, gode seige cookies. Nokon som har ei god oppskrift?

Jeg fiksa om på Neiman-Marcus cookies oppskrifta. Den passer finfint til 4 brett med 16 cookies på hver. Superseige! Nam! Jeg har stekt 1 brett, og rullet resten av deigen til 3 pølser som ligger kaldt, innpakket i plast. Det går bare noen minutter å skjære rullen i skiver og så steke cookies. Farlig godt.

250 g hasselnøtter
250 - 300 g kokesjokolade
5 dl lettkokte havregryn
200 g smør el margarin
4 dl hvetemel
2 1/2 dl sukker
2 1/2 dl brunt sukker
2 egg
1 toppet ts bakepulver
1 toppet ts natron
1 toppet ss kakao
1 ts vaniljeekstrakt eller 1 ss vaniljesukker
(1/2 dl melk eller fløte)

Mal havregryn til fint mel med knivene på matmikser. Hakk nøtter og sjokolade, også med matmikser.
Smøret deles i terninger og smuldres med begge typene sukker. Kakao og hevemiddel blandes i melet og alt røres i hop. Jeg syntes deigen fungerte best med litt melk til slutt, for å samle den bedre. Den er tung og må ha en stor matmikser, eller så blandes for hånd i en større bolle etter at en har smuldret smør og sukker.

Deles i fire, hver rulles til en ca 30 cm lang pølse som skjæres i 16 biter. Dette gir ganske store cookies som flyter ut en del. På mine bakeplater rører kantene til noen av disse cookies akkurat hverandre. Stekes ved 200 grader i 10 minutter.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:52.