Sv: Julegaveannonser på Finn
Det er jo litt paradoksalt, at mens det i tråder som handler om barn med sterk sosioøkonomisk bakgrunn skal barna slippe å få nødvendige (men dyre) ting i julegave om de ikke spesifikt ønsker seg det selv, mens det i denne tråden virker å være relativt bred enighet "fattige barn" ikke skal få ønske seg ting de ikke trenger.
Jeg har vokst opp som et barn der det sjelden/aldri var penger til noe ekstra. Julegaver var langt, langt unna det klassekamerater fikk, om vi i det hele tatt fikk noe. Jeg pleide å finne opp julegaver jeg hadde fått, og flaks for meg, var aldri noen hjemme hos meg, så jeg ble aldri avslørt. Jeg husker så godt den gangen jeg hadde fått 300 kr av onkelen min og kunne kjøpe meg en hvit Levi's-bukse på salg. Det var nok veldig mye annet jeg heller burde kjøpt (f.eks. billigere bukser slik at jeg fikk mer enn én), men for meg var den buksa noe som ga meg en bitteliten følelse av normalitet. Akkurat den følelsen kunne jeg gjerne gitt et barn som vokser opp slik jeg selv gjorde (og jeg tror det er betraktelig tøffere i dag enn det var tidlig på 90-tallet!), om jeg hadde hatt mulighet.
|